23948sdkhjf

Mångmiljonaffär gick till Alstom

Alstom ska installera signalsystemet ETCS på ytterligare 19 ICE-höghastighetståg i Tyskland, en affär i mångmiljonklassen.

Det är statliga Deutsche Bahn AG som ska installera den senaste ETCS-signalstandarden på ytterligare 19 ICE1-höghastighetståg och valt Alstom till leverantör. Kontraktet, som uppgår till mer än 10 miljoner euro, eller minst 105 miljoner kronor, beräknas vara levererat i september 2021.

Projektet är en uppföljning av tidigare arbete med ICE1-tågen, där Alstom har utrustat 39 tåg för trafik på höghastighetsbanan mellan Berlin och München. Sedan höghastighetsbanan öppnades har antalet passagerare mer än fördubblats.

– Det här är ännu ett steg mot att göra Tyskland redo för digitala järnvägar och garanterar Deutsche Bahn en enhetlig flotta som är flexibel och redo att rullas ut, säger Dr. Joerg Nikutta, Alstoms Managing Director i Tyskland och Österrike.

Avtalet inkluderar utveckling, design och produktion av ETCS Level 2 Baseline 3 digitala signalsystem samt installation, anslutning till befintliga tågkontrollsystem och idriftsättning. Det nya systemet kommer att säkerställa kontinuerlig kommunikation mellan tåget och banan.

Arbetet kommer att genomföras i samarbete med flera Alstom-platser: Berlin, Braunschweig (installationsdesign och projektledning), Charleroi, Belgien (produktutveckling, validering och montering för ETCS) och Lyon / Villeurbanne, Frankrike (tillverkning av komponenter). Konvertering och idrifttagning av tågen kommer att utföras vid ICE-anläggningen i Hamburg-Eidelstedt.

Med 15 års erfarenhet av att implementera digitala signalsystemet ERTMS Level 2 anser sig Alstom vara en global pionjär. Meritlistan är i alla fall lång: företaget har projekt i 30 länder och har dessutom installerat nästan 40 procent av alla ERTMS-nivå 2 i Europa och utrustat över 8000 tåg av 200 olika typer med Atlas ombord ERTMS-lösning. Altas är en skalbar lösning som kan anpassas till alla typer av trafik: passagerare och gods, hög hastighet och stadstrafik.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Redaktionen rekommenderar

Sänd till en kollega

0.062