Ryggsäck ska locka turister

Utländska turister kan uppleva Göteborg genom lokal design packat i en ryggsäck. Pläd från Ekelunds, mössa från Emmamalena och skor från Icebug är några av produkterna i ryggsäcken. Den kända inredningsprofilen Frida Ramstedt har valt ut ett antal produkter som kan representera Göteborg och Västsverige.
Den portabla designutställningen ingår i kampanjen Swedish Design Museum To Go, en satsning av Visit Sweden som finns på fyra platser i Sverige. Syftet är att fler designintresserade utländska besökare ska bli nyfikna på Sverige. Ryggsäcken som heter ”West” är ett samarbete mellan Göteborg & Co och Turistrådet Västsverige.
– Vi vill vara med och positionera Göteborg som designresmål. Med ryggsäcken kan besökaren ta del av vår livsstil, något utländska turister lockas av. Vi lyfter fram design som är skapad för att användas och inspirerar till olika upplevelser i stad och natur, säger Eva Lehmann, enhetschef team PR på Göteborg & Co.
Ryggsäcken bokas veckovis online och hämtas ut på Turistbyrån på Kungsportsplatsen i Göteborg. Två tillfällen finns under våren, 14-20 april och 18-25 maj.