23948sdkhjf

Färdtjänsten – så tycker brukarna

Brukarna av färdtjänst var mycket nöjda enligt en studie för hur det såg ut 2018.

I en ny rapport om färdtjänst- och sjukresor ger resenärer beställningen, framkörningen och resan ett bra eller mycket bra betyg. Nio av tio som beställer färdtjänst- och sjukresor är nöjda. En av de viktigaste punkterna är kontakten med föraren och bemötande.

– Det är ett bra betyg för taxinäringen att nio av tio resenärer är nöjda med taxiföretagen som utför färdtjänst- och sjukresor. Framförallt är det positivt att resenärerna ger förarna så fint betyg för sitt bemötande, säger Claudio Skubla, förbundsdirektör Svenska Taxiförbundet.

Färdtjänsten utförs i huvudsak av Taxiförbundets medlemmar. Skolskjutsen står tillsammans med färdtjänsten för cirka hälften av taxibranschens verksamhet.

Undersökningen baseras på svar från närmare 60 000 personer i hela landet. Resultatet visar bland annat att:

  • 90 procent av färdtjänst- och sjukreseresenärerna är nöjda med beställning och resa sammantaget.
  • 92 procent är nöjda med förarens bemötande.
  • 95 procent av resenärerna kom fram i tid (inom 5 min).

Källa: ANBARO årsrapport 2018 Barometer för anropsstyrd trafik

Rapporten finns att läsa hos Svensk Kollektivtrafik - klicka HÄR för att läsa den!

Kommentera en artikel (1)
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.141