23948sdkhjf

Avtal med Kommunal klart

Transportföretagen har slutit avtal med Kommunal om korttidspermitteringar på grund av coronakrisen - men avtalet gäller inte alla slags bussbolag.

Situationen kring det nya coronaviruset pressar bussnäringen hårt. Med anledning av det har Sveriges Bussföretag, ett förbund inom Transportföretagen, och Kommunal enats om ett centralt avtal kring korttidspermittering.

Avtalet om korttidspermittering gäller i enlighet med de förslag som regeringen har lagt fram som en del av budgetåtgärderna för att stärka näringslivet. De innebär att arbetstagare tillfälligt går ner i lön och arbetstid och att kostnaden delas mellan arbetsgivare, arbetstagare och staten.

En förutsättning för att Transportföretagens medlemsföretag ska kunna använda korttidspermittering är att det finns ett centralt avtal. Det centrala avtalet som träffats mellan Sveriges Bussföretag och Kommunal följer lagens regler. I lagen framgår att korttidspermittering inte gäller:

  1. för verksamheter som huvudsakligen är finansierade av allmänna medel och där det enligt offentligrättslig reglering ankommer på det allmänna att tillhandahålla verksamheten.

  1. arbetstagare som tillhör arbetsgivarens familj. Ekonomiskt stöd från staten kommer inte lämnas till familjemedlemmar.  

Avtalet träder i kraft den 16 mars och innebär att lokala parter kan träffa lokala överenskommelser om kortidspermittering av personal för att trygga anställningar och företag.

 – Vi är glada över att vi tillsammans med Kommunal har hittat en ansvarsfull lösning som stärker våra företag och tryggar anställningar i den här utsatta situationen. Bussnäringen var en av de första att påverkas av den kris som stora delar av transportnäringen nu genomgår. Ytterst är det bolagens överlevnad som står på spel, men också alla de verksamheter som är beroende av bussnäringen, exempelvis föreningslivet, säger Annika Nordin, vice vd och förhandlingschef vid Sveriges Bussföretag.

 Förslaget innebär att arbetsgivarens lönekostnader kan minska med hälften.

– Bussbranschen behöver alla former av stöd och åtgärder för att arbetstillfällen ska kunna räddas och det här är ett steg i rätt riktning. Samtidigt understryker vi att mer måste till, det här inte räcker för att rädda bolagen, säger Annika Nordin.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.063