23948sdkhjf

Första busskonkurserna ett faktum

| Av Redaktionen | Tipsa redaktionen

Nu kommer de första konkursbeskeden i bussbranschen till följd av coronakrisen – det handlar om mindre bussbolag som inte får del av regeringens krispaket.

Nu har de första konkursbeskeden från bussföretag kommit tillSveriges Bussföretag i spåren av Coronakrisen. Anna Grönlund, branschchef på Sveriges Bussföretag är upprörd:

– Idag har jag talat med företagare som nu lämnar in sin konkursansökan i denna stund och andra företagare som förbereder sig för detsamma kommande vecka. Framförallt är det våra mindre medlemsföretag inom turist- och beställningstrafiken, men även våra större medlemsföretag sänder signaler om att om krisen fortsätter i månader är även deras läge mycket kritiskt.

– Samtidigt vittnat flera företagare om att de vid besök på bank och Almi i syfte att få ta del av regeringens krispaket mötts av beskedet att de får 6 procents ränta, måste presentera en prognos för verksamheten framåt under resten av året och behöver visa på kreditsäkerheter, säger Anna Grönlund. Hon fortsätter:

– Regeringen måste säkerställa att deras krisstöd når fram till de som det är avsett för. Tanken kan inte vara att bankerna skulle få hela krisstödet och diktera villkoren! säger Anna Grönlund.

Svensk bussbransch domineras av små- och medelstora familjeföretag som företrädesvis kör skoltrafik samt turist- och beställningstrafik. Samtidigt finns majoriteten av branschens anställda i företagen med fler än 500 anställda som huvudsakligen kör offentligt upphandlad trafik åt landets regioner, genom de regionala kollektivtrafikmyndigheterna.

Regeringens olika stödåtgärder är positiva men flera av de mest kraftfulla åtgärderna passar bussbranschen illa. Sveriges Bussföretag kräver därför:

  • Att det stödpaket som regeringen beslutat om genom Riksbanken når fram till landets bussföretag utan dröjsmål och att bankerna frångår ordinarie krav kring kreditprövning och krav på säkerhet, i linje med regeringens löften.

  • Att svenska staten ersätter bussföretagen för direkt uppkomna skäliga kostnader i samband med arrangerade resor, som inte har kunnat undvikas med anledning av reseförbuden och regeringens införda begränsningar av sammankomster. Förslagsvis kan kostnaderna täckas mot uppvisande av kvitto, faktura eller annat verifikat samt skälig uppskattning av andra kostnader och tidsåtgång.

  • Att Finansdepartementets förslag till korttidspermittering ändras så att även alla arbetstagare som ”inte tillhör arbetsgivarens familj” kan omfattas av stödet. Majoriteten av företagen inom turist- och beställningstrafikbranschen är SME-företag där hela familjen arbetar i företaget. Det behövs också ett förtydligande kring villkoren för trafikföretag som kör upphandlad kollektivtrafik och om de kommer att kunna använda de nya reglerna kring korttidspermittering. I Lagen om stöd vid korttidsarbete står nämligen i §3 p. 3 ”Lagen gäller dock inte… arbetsgivare i fråga om verksamhet som huvudsakligen är finansierad av allmänna medel och där det enligt en offentligrättslig reglering ankommer på det allmänna att tillhandahålla verksamheten.”.

  • Att om regeringen beviljar stöd till landets regioner för att stödja kollektivtrafiken trots minskade biljettintäkter ska detta stöd också kunna tas i anspråk av de trafikföretag som idag kör såväl upphandlad kontraktsbunden busstrafik som kommersiell linjetrafik per den 1 januari 2020. I sammanhanget är det också viktigt att ersättning till trafikföretagen, i de fall avtalen med landets regionala kollektivtrafikmyndigheter och kommuner innehåller resandeincitament, beräknas på siffror om antal påstigande under normala omständigheter innan Coronakrisen.

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Från Bergkvara till Flexbuss

Bussbolag i konkurs

Hertz Sverige varslar

1

Okrossbar busskur lanseras

Bilden ovan är ingen ovanlig syn vid Sveriges många busskurar – men nu lanseras kuren som inte kan krossas.

"Ursprung för drivmedel. tack!"

Jönsson till Naturturismföretagen

Nyhetsbrev

Ny mobilitetsaktör i Stockholm

Arkiv

Sveriges Bussföretag fick ny styrelse

”Stödet duger inte”

Omställningsstödet är inte tillräckligt omfattande - behöver förlängas och breddas enligt Taxiförbundet.

Drar ifrån i Bussförar-SM

308 bussförare har anmält sig till Bussförar-SM 2020, betydligt fler än förra året vid den här tiden – ledande bussbolaget gasar på bra i täten.

Väg till resa utan bil

Tysk resemarknad blir digital

Flexbuss växlar upp

Tvärstopp för Göta Kanal

Transportföretagen: "Längre kontantstöd!"

Möte om resekrisen samlade många

Webbinariet om krisen i rese- och besöksnäringen 25 maj samlade 250 deltagare – frågan som sökte ett svar var hur branschen ska räddas från total undergång.

Vann IT-upphandling till VL

Vätgastågen är här

Efter omfattande tester ersätter vätgaståg dieseldrivna lok i Tyskland. "Vätgashistoria har skrivits".

Stor bussorder till Bryssel

Tar över SL

Överklagar jätteupphandling

Gävle – Sundsvall på under en timme

Trafikverket har utrett i vilken ordning järnvägen mellan Gävle och Kramfors bör byggas ut.

Rederi varslar 450 ombordanställda

Ny ledare i Bussförar-SM

18 maj noterades 267 anmälda till Bussförar-SM 2020 vilket är klart fler än samma tid förra året - och nu har det blivit skifte på toppen.

Taxikonkurserna fortsätter

Rolfs betalar tillbaka

Öppnar på glänt

Öppet brev till EU om kollektivtrafiken

Upphandling avbryts

Ny vd på Nya Gotlandsflyget

Toppchef lämnar Scania för Daimler

Många nya taxikonkurser

Fel om Connect Bus

Sibyllas burgare körs ut med taxi

Bra - men mer kan behövs

Nästan flygfritt under april

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.194