23948sdkhjf

Ny stororder för Alstom

Alstom ska utrusta 77 regiontåg i södra Sverige med nytt signalsystem – ordern är värd runt 370 miljoner kronor.

Alstom har tilldelats ett kontrakt av Transitio, Region Skåne genom Skånetrafiken, Region Blekinge, Hallandstrafiken samt DSB SOV för att installera ERTMS ombord* på 77 stycken X31 regiontåg ”Öresundståg”, med en option på ytterligare 34 tåg. Tågen kommer att vara färdiginstallerade i slutet av 2023 och kontraktet är värt cirka 370 miljoner svenska kronor.

Tågen går i trafik i hela Öresundsregionen, både i Danmark och Sverige. Alstom kommer att installera ett integrerat dubbelsystem som gör det möjligt för tågen att köra på linjer utrustade med befintligt ATC-2-system i Sverige samtidigt som de också kan köra på linjer som är utrustade med ERTMS nivå 2-systemet i både Sverige och Danmark. Därutöver utrustas även fordonen för att kunna köra på befintligt ZUB 123 system i Danmark. Konstruktionslösningen med det dubbla systemet minimerar utrustningsmängden då vissa komponenter för ombordutrustningen och hjulsensorerna kan användas av båda systemen. Alstom är är en av de företag som har det nya signalsystemet ERTMS i sin produktpalett. Företaget levererar för närvarande en liknande lösning i Norge på över 400 tåg som ska färdigställas till 2026. 

– Detta kontrakt är en strategisk framgång för Alstom i Sverige, då vår mångåriga internationella erfarenhet av ERTMS och signalsystem nu kommer att tillämpas på en stor del av tågflottan i södra Sverige, säger Björn Asplund, vd för Alstom Sweden.

– För oss är en uppdaterad och modern tågflotta viktig då vi ser ett stadigt ökande flöde av passagerare till en region som fortsätter växa. Med ett nytt digitalt signalsystem kommer tågen även fortsättningsvis kunna bedriva trafiken på ett säkert sätt i Öresundsregionen, säger Stefan Kallin, vd Transitio.

Projektet kommer att levereras av Alstom Sverige tillsammans med Alstoms Center of Excellence för ERTMS i Charleroi, Belgien. Installationsdesign och inköp kommer att utföras av Alstom-teamet i Köpenhamn, Danmark.

Alstoms signallösning Atlas är en ERTMS-utrustning för ombordinstallation och används av 70 procent av alla ombordsystem i världen för ERTMS nivå 2. Tåg utrustade med Atlas har kört över 150 miljoner kilometer i 20 länder, inklusive Deutsche Bahns ICE3-flotta som nyligen levererades i Tyskland. Alstom har också levererat världens första ERTMS nivå 3 som används i kommersiell service i Tyskland.

 

*) Digitalt tågkontroll- eller signalsystem omfattar optiska, akustiska eller elektroniska signaler som skickar information om tågets position under drift. 

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.094