23948sdkhjf

Allt fler busskonkurser

Krispaketens miljardbelopp nådde aldrig fram till många av de mindre bussföretagen i tid – sedan en vecka går en efter en i konkurs.

Många av de drabbade mindre bussföretagen vill helst inte bli nämnda i konkurssammanhang. Inte konstigt, det har varit välskötta bolag med god ekonomi, konkurs har aldrig funnits i deras värld. Men coronakrisen medförde myndighetsbeslut som i ett slag förintade deras affärsmöjligheter. Krispaketen som nu tagits fram av regeringen, även det som sägs stödja småföretag, nådde inte fram. I alla fall inte i tid.

Vissa har dock själva gått ut och berättat om sin situation i media. Två av dem är Elisabet och André Angelin som lämnade in konkursansökan för sina företag Tomas Buss och Go Travel 27 mars. Det välskötta bussbolaget i öländska Köpingsvik hann bli 66 år innan coronakrisen gjorde det omöjligt att driva företaget vidare. Ett 20-tal anställda berörs. Däremot berörs inte Silverlinjen av konkursen, expressbusslinjen till Stockholm kör vidare som vanligt. I alla fall som läget är just nu.

Tidigare i veckan meddelade Flexbuss i Nybro att dotterbolaget DackeBuss läggs ner. Tjörnarps Buss & Åkeri i Skåne befinner sig i rekonstruktion sedan 20 mars. För Wärnelius Buss i Linköping inleddes konkursen 27 mars.

Detta är bara några exempel av alla de bussbolag som inte kan köra vidare när alla resor stoppats och intäkterna därmed rasat ner till noll. Rt-forum följer utvecklingen med hopp om att någon del av krismiljonerna och regellättnaderna ändå ska komma även mindre familjeföretag till del. Då kan de förhoppningsvis överleva och återuppta sin verksamhet när coronakrisen är över.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094