23948sdkhjf

”Kontantstöd till företagen!”

| Av Redaktionen | Tipsa redaktionen

Transportföretagen vill se ett kontantstödsystem som i Norge och Danmark – kan bli räddningen för bland annat mindre svenska bussbolag.

Eftermiddagen 4 april skickade Transportföretagen in en hemställan till regeringen om ett kontantstödssystem till företagen för att klara coronakrisen. Både i Norge och Danmark har ett liknande system införts.

För att rädda svensk transportsektor och för att behålla svenska jobb behövs kontantstöd till företag som drabbats av ekonomiska svårigheter i samband med coronakrisen och det brådskar – läget är akut.

– Vi har redan sedan tidigare uppvaktat regeringen om behovet av kontantstöd till de värst drabbade företagen. Denna stödåtgärd är helt nödvändig om vi ska kunna behålla svenska jobb och företag och en konkurrenskraftig transportsektor efter corona. Det är bråttom nu – läget börjar bli akut, säger Marcus Dahlsten, vd Transportföretagen.

Transportföretagens förslag till regeringen är att ta ställning till det norska systemet som aviserades i går den 2 april och som i korthet lyder enligt nedan:

Alla skattepliktiga företag i Norge kan få ett kontantstöd för att täcka fasta kostnader, med vissa undantag (till exempel finansbranschen och oljebranschen samt branscher som redan fått ett riktat stöd, exempelvis stödupphandling).

Företaget ska ha ett omsättningsfall på minst 30 procent under en månad jämfört med samma månad förra året. För mars månad räcker det med 20 procent.
Minst 5 000 kronor och max 30 miljoner kronor i fasta kostnader kan täckas. Kan bli högre för koncerner.

Som fasta kostnader räknas hyra, el, värme, vatten och avlopp, försäkring, hyra av utrustning och transportmedel samt räntekostnader.
Stöder gäller för mars, april och maj.

Både det danska och det norska systemet bygger på ett riktat stöd till de företag som tappat en stor del av sin omsättning. Under en begränsad period med några månader av direkt stöd hjälper den danska och den norska staten drabbade företag med deras likviditetskris.

– Behovet av stöd liknande det i Danmark och Norge är stort även i Sverige. För företag som kör persontransporter är läget i dag akut, många har ingen verksamhet kvar men utgifterna kvarstår. Konkurserna är redan ett faktum för flera företag inom exempelvis bussbranschen där krisen just nu framförallt drabbar många mindre och medelstora familjeföretag i hela landet, säger Marcus Dahlsten.

De krispaket som regeringen med samarbetspartierna C och L presenterat är välkomna men de är långt ifrån tillräckliga. Om inte regeringen är beredd att ekonomiskt stötta de mest utsatta branscherna riskerar lågkonjunkturen att bli mycket långvarig och den ekonomiska återhämtningen försvagas. Det är hög tid att Sverige följer Danmark och Norges exempel och inför ett kontantstöd för de mest drabbade branscherna.

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (1)
Startsidan just nu

Jönsson till Naturturismföretagen

Ny mobilitetsaktör i Stockholm

Sveriges Bussföretag fick ny styrelse

”Stödet duger inte”

Omställningsstödet är inte tillräckligt omfattande - behöver förlängas och breddas enligt Taxiförbundet.

Drar ifrån i Bussförar-SM

308 bussförare har anmält sig till Bussförar-SM 2020, betydligt fler än förra året vid den här tiden – ledande bussbolaget gasar på bra i täten.

Väg till resa utan bil

Nyhetsbrev

Tysk resemarknad blir digital

Arkiv

Flexbuss växlar upp

Tvärstopp för Göta Kanal

Transportföretagen: "Längre kontantstöd!"

Möte om resekrisen samlade många

Webbinariet om krisen i rese- och besöksnäringen 25 maj samlade 250 deltagare – frågan som sökte ett svar var hur branschen ska räddas från total undergång.

Vann IT-upphandling till VL

Vätgastågen är här

Efter omfattande tester ersätter vätgaståg dieseldrivna lok i Tyskland. "Vätgashistoria har skrivits".

Stor bussorder till Bryssel

Tar över SL

Överklagar jätteupphandling

Gävle – Sundsvall på under en timme

Trafikverket har utrett i vilken ordning järnvägen mellan Gävle och Kramfors bör byggas ut.

Rederi varslar 450 ombordanställda

Ny ledare i Bussförar-SM

18 maj noterades 267 anmälda till Bussförar-SM 2020 vilket är klart fler än samma tid förra året - och nu har det blivit skifte på toppen.

Taxikonkurserna fortsätter

Miljardsatsning på väg och järnväg

Rolfs betalar tillbaka

Hon tar över Transdev Sverige

Inlandsbanan fjärrbevakar tågen

Öppnar på glänt

Öppet brev till EU om kollektivtrafiken

Upphandling avbryts

Ny vd på Nya Gotlandsflyget

Toppchef lämnar Scania för Daimler

Många nya taxikonkurser

Fel om Connect Bus

Sibyllas burgare körs ut med taxi

Bra - men mer kan behövs

Nästan flygfritt under april

SRF: ”Dubbelsmäll för resebranschen”

Stor branschmässa inställd

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.096