23948sdkhjf

”Kontantstöd till företagen!”

Transportföretagen vill se ett kontantstödsystem som i Norge och Danmark – kan bli räddningen för bland annat mindre svenska bussbolag.

Eftermiddagen 4 april skickade Transportföretagen in en hemställan till regeringen om ett kontantstödssystem till företagen för att klara coronakrisen. Både i Norge och Danmark har ett liknande system införts.

För att rädda svensk transportsektor och för att behålla svenska jobb behövs kontantstöd till företag som drabbats av ekonomiska svårigheter i samband med coronakrisen och det brådskar – läget är akut.

– Vi har redan sedan tidigare uppvaktat regeringen om behovet av kontantstöd till de värst drabbade företagen. Denna stödåtgärd är helt nödvändig om vi ska kunna behålla svenska jobb och företag och en konkurrenskraftig transportsektor efter corona. Det är bråttom nu – läget börjar bli akut, säger Marcus Dahlsten, vd Transportföretagen.

Transportföretagens förslag till regeringen är att ta ställning till det norska systemet som aviserades i går den 2 april och som i korthet lyder enligt nedan:

Alla skattepliktiga företag i Norge kan få ett kontantstöd för att täcka fasta kostnader, med vissa undantag (till exempel finansbranschen och oljebranschen samt branscher som redan fått ett riktat stöd, exempelvis stödupphandling).

Företaget ska ha ett omsättningsfall på minst 30 procent under en månad jämfört med samma månad förra året. För mars månad räcker det med 20 procent.
Minst 5 000 kronor och max 30 miljoner kronor i fasta kostnader kan täckas. Kan bli högre för koncerner.

Som fasta kostnader räknas hyra, el, värme, vatten och avlopp, försäkring, hyra av utrustning och transportmedel samt räntekostnader.
Stöder gäller för mars, april och maj.

Både det danska och det norska systemet bygger på ett riktat stöd till de företag som tappat en stor del av sin omsättning. Under en begränsad period med några månader av direkt stöd hjälper den danska och den norska staten drabbade företag med deras likviditetskris.

– Behovet av stöd liknande det i Danmark och Norge är stort även i Sverige. För företag som kör persontransporter är läget i dag akut, många har ingen verksamhet kvar men utgifterna kvarstår. Konkurserna är redan ett faktum för flera företag inom exempelvis bussbranschen där krisen just nu framförallt drabbar många mindre och medelstora familjeföretag i hela landet, säger Marcus Dahlsten.

De krispaket som regeringen med samarbetspartierna C och L presenterat är välkomna men de är långt ifrån tillräckliga. Om inte regeringen är beredd att ekonomiskt stötta de mest utsatta branscherna riskerar lågkonjunkturen att bli mycket långvarig och den ekonomiska återhämtningen försvagas. Det är hög tid att Sverige följer Danmark och Norges exempel och inför ett kontantstöd för de mest drabbade branscherna.

Kommentera en artikel (1)
Meddela redaktionen
Redaktionen rekommenderar

Sänd till en kollega

0.192