23948sdkhjf

Nu är det bråttom

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Sveriges Bussföretag har gjort en hemställan om direkt stöd till landets hårt drabbade turistbussnäring i coronakrisen – men tiden är knapp, görs inget snart går företagen under.

Turistbussbranschen är i fritt fall. På kort tid har hela marknaden gått upp i rök samtidigt som bussföretagen på grund av myndighetsbeslut ställts inför stora kostnader till såväl resenärer som leverantörer. Som om det inte vore nog, så står företagen med fasta kostnader för bussar som de inte kan använda.

Därför hemställer nu Sveriges Bussföretag, ett förbund inom Transportföretagen och Svenskt Näringsliv, att regeringen temporärt inrättar ett stöd riktat direkt till branschen. Så här skriver förbundet till regeringen:

”Enligt uppgifter från Transportstyrelsen denna vecka står omkring 970 bussar av klass 2 och 3 anmälda i yrkesmässig trafik avställda. En avställning av fordonet ger företaget möjlighet att spara kostnader för försäkringar och fordonsskatt. Samtidigt är den stora kostnaden för bussarna är kapital- och räntekostnaderna, vilket löper på trots avställning. I genomsnitt kostar en turistbuss mer än 1000 kronor per dag, även om den är avställd. När våra medlemsföretag inte kan använda bussarna på grund av olika myndighetsbeslut så står företagen helt utan intäkter och vi har redan börjat se konkurser inom den svenska bussbranschen i spåren av krisen.”

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu
Plus

Fem snabba frågor…

Plus

Göran Grell: Nu gäller det att ställa om!

Buss- och gruppresebranschen har befunnit sig i djup kris sedan coronapandemin slog till med kraft i början av mars. Hela rese- och transportbranschen har därefter i princip stått stilla.

Plus

Fem snabba frågor...

Generationsresor i sikte

Storleverans av bussar till Brasilien

Godkänd för trafik

Nyhetsbrev

Plus

Laddar för nystart

Kristoffer Tamsons basar för kollektivtrafiken i region Stockholm och är genom andra roller även en del av hela Kollektivtrafiksverige. Nu är siktet inställt på att komma tillbaka på andra sidan av den långdragna pandemin som lamslagit nästan allt.

Arkiv

Nya Hässleholmsdepån invigd

Fler museer öppnar igen

Nya lokaler för Skånetrafiken

Öresundsregionens nya hamnterminal skjuts upp

Situation för terminalen är alltför osäker i och med viruset.

Europapengar till Transportföretagen

Plus

Siktar mot framtiden

Marcus Risberg och rederiet Tallink Silja har mött ett år som inte är något annat likt. Men bortom krisen och stängda gränser skymtar nya möjligheter – som både destinationer och bussresearrangörer kan ha stor nytta av.

Ny vd i Hybricon

Tunnelbaneupphandling blir inte av

Ny regel ska lindra krisen för transportsektorn

Plus

Ny ledning i Tunga Bussligan!

Återigen blir det ommöblering i toppen av Tunga Bussligan 2020 och en gammal bekant kliver in med buller och bång - det framgår av Bil Swedens färska statistik.

Scania räknar med att tvingas avskeda många

I och med den minskade efterfrågan har företaget upp till 5 000 för många anställda globalt, varav 1 000 i Sverige.

Hon ska styra Sturup

Bra maj för bussarna

Mångmiljonstöd till expressbussarna - i Norge

Från Bergkvara till Flexbuss

Bussbolag i konkurs

Hertz Sverige varslar

Jönsson till Naturturismföretagen

Ny mobilitetsaktör i Stockholm

Flexbuss växlar upp

Tvärstopp för Göta Kanal

Transportföretagen: "Längre kontantstöd!"

Vann IT-upphandling till VL

Tar över SL

Överklagar jätteupphandling

Rederi varslar 450 ombordanställda

Taxikonkurserna fortsätter

Rolfs betalar tillbaka

Öppnar på glänt

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.188