23948sdkhjf

Fem år med metanol i tanken

För fem år sedan gjorde Stena Lines tysklandsfärja Stena Germanica sin jungfrufärd som världens första metanoldrivna färja.

Den unika konverteringen till metanoldrift var och är en viktig milstolpe på såväl rederiets som sjöfartens resa mot en mer hållbar framtid.  

I början av 2015 inleddes konverteringen av den 240 meter långa färjan Stena Germanica till kombinerad metanoldrift på skeppsvarvet Remontowa Shipyard i Polen. I slutet av mars samma år gjorde färjan sin jungfruresa på metanol mellan Kiel och Göteborg och därmed etablerades ett nytt möjligt fartygsbränsle för färjor. Tekniken är en så kallade dual fuel-lösning, vilket innebär att motorerna kan drivas med både metanol och det traditionella fartygsbränslet marin gasolja (MGO).

– Konverteringen av Stena Germanica till metanoldrift var och är en viktig milstolpe på vår resa mot att bli ledande inom hållbar sjöfart. Vi kan trots utmanande tider i vår bransch glädja oss åt och fira fem framgångsrika år med mer metanol i tanken och att fler följt vårt exempel, säger Erik Lewenhaupt, Hållbarhets- och kommunikationschef på Stena Line. 

Metanol är ett fartygsbränsle som kan produceras från naturgas, kol, biomassa eller CO2. Genom att använda metanol är utsläppen av svavel (SOx) minskat med ungefär 99 procent, kväve (NOx) med 60 procent, partiklar (PM) med 95 procent jämfört med traditionellt bunkerbränsle. Om det produceras av förnybara råvaror blir även koldioxidutsläppen (CO2) försumbara.

Sedan konverteringen för fem år sedan har Stena Germanica kontinuerligt använt metanol på en av fyra huvudmaskiner vilket motsvarar 25 % av den totala bränsleförbrukningen. I dagsläget har Stena Line inga planer på att konvertera fler befintliga fartyg i flottan till metanoldrift men ser fortfarande stor potential för metanol.

– Vi arbetar parallellt med att minska våra fartygs bränsleförbrukning och utsläpp till både luft och vatten, samtidigt som vi utvecklar morgondagens bränslen. I dagsläget är inte metanol ett tillräckligt konkurrenskraftigt alternativ till traditionella fartygsbränslen varken ur kostnads- eller logistikperspektiv, men vi ser stor potential för metanol i kombination med exempelvis batteri eller bränsleceller i framtiden, säger Erik Lewenhaupt.

FAKTA/Stena Lines metanolprojekt

Det banbrytande projektet som uppmärksammats med flera internationella miljöpriser genomfördes av Stena Line och Stena Teknik i nära samarbete med maskintillverkaren Wärtsilä, metanolleverantören Methanex, klassningssällskapet Lloyds Register och de två hamnarna i Göteborg och Kiel. EU-projektet ”Motorways of the Sea” stod för delar av finansieringen som totalt uppgick till 22 MEUR. Marknaden för metanoldrivna fartyg växer och bland andra har Methanex en flotta med 11 metanoldrivna tankerfartyg och i november 2019 meddelade Stena Lines systerbolag Stena Bulk att de tillsammans med Proman Shipping planerar att bygga två metanoldrivna tankerfartyg som ska levereras år 2022.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.066