23948sdkhjf

”Banavgifterna är för låga”

| Av Redaktionen | Tipsa redaktionen

De svenska avgifterna för tågtrafiken är alldeles för låga vilket leder till ineffektivitet och förseningar – detta enligt en ny forskningsrapport från SNS.

De svenska banavgifterna för tågtrafiken har under lång tid varit lägre än de lagstiftade miniminivåerna, vilket innebär att de felaktigt är alltför låga. Det visar transportekonomen Kristofer Odolinski i en ny SNS-rapport. Brister i avgiftsstrukturen leder till att den svenska järnvägen utnyttjas ineffektivt och i förlängningen till onödiga förseningar inom tågtrafiken. Om den befintliga järnvägsinfrastrukturen används mer effektivt kan det hända att behovet av nya järnvägsprojekt minskar. Ett första steg är att se till att rätt banavgifter tas ut.

I Sverige betalar tågoperatörer en banavgift för att nyttja järnvägsspåren. Avgiften ska enligt lag innefatta direkta kostnader för slitage av infrastrukturen, men bör från ett samhällsperspektiv också inkludera andra externa kostnader som buller- och trängselkostnader. Banavgifterna är avgörande för att järnvägsnätet ska användas effektivt. Enligt gällande lagstiftning och EU-direktiv ska ”golvet” för banavgiften fastställas till de infrastrukturkostnader som uppstår när ytterligare ett tåg framförs längs med spåren, den så kallade marginalkostnaden.

Kristofer Odolinski, forskare i transportekonomi, visar att så inte skett i Sverige under lång tid eftersom alla marginalkostnader för infrastrukturen inte har inkluderats. Därutöver tar dagens banavgifter inte fullt ut hänsyn till kostnaderna för trängsel på spåren. Odolinski menar att Sverige kan lära av Storbritannien som har haft trängselavgifter i tågtrafiken sedan 2002. Dessa baseras på hur kapacitetsutnyttjandet påverkar följdförseningar.

– Det behövs en mer fullständig bild av tågtrafikens externa marginalkostnader och dessa måste givetvis avspeglas i prissättningen eller i tillgången till spåren. Bara då kan man få till en effektiv prissättning och i förlängningen använda järnvägsnätet bättre, säger Kristofer Odolinski, forskare vid Institute for Transport Studies (ITS), University of Leeds och vid Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI).

Om politiker i Sverige väljer att inte låta alla trafikslag betala sina externa marginalkostnader bör dessa avsteg vara evidensbaserade. Man måste ställa frågan om vad samhällsnyttan respektive samhällskostnaden med dessa avsteg från marginalkostnaden är, menar Odolinski.

Riksdagen har beslutat om en fyrstegsprincip som ska följas vid planering av transportinfrastruktur. Den lyder: 1) tänk om, 2) optimera, 3) bygg om och 4) bygg nytt. Att bygga nytt är alltså det sista alternativet när övriga tre är uttömda.

– I detta fall har politiken inte utnyttjat de första stegen i fyrstegsprincipen fullt ut och har därför inte en helt klar bild över behoven av ombyggd eller ny infrastruktur. Man måste se till att den infrastruktur man redan har används på ett effektivt sätt, säger Kristofer Odolinski.

Rapporten utkommer inom ramen för SNS forskningsprojekt Hållbar samhällsbyggnad.

Branschorganisationen Tågföretagen kommenterar rapporten HÄR!

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (1)
Startsidan just nu
Plus

Fem snabba frågor…

Plus

Göran Grell: Nu gäller det att ställa om!

Buss- och gruppresebranschen har befunnit sig i djup kris sedan coronapandemin slog till med kraft i början av mars. Hela rese- och transportbranschen har därefter i princip stått stilla.

Plus

Fem snabba frågor...

Generationsresor i sikte

Storleverans av bussar till Brasilien

Godkänd för trafik

Nyhetsbrev

Plus

Laddar för nystart

Kristoffer Tamsons basar för kollektivtrafiken i region Stockholm och är genom andra roller även en del av hela Kollektivtrafiksverige. Nu är siktet inställt på att komma tillbaka på andra sidan av den långdragna pandemin som lamslagit nästan allt.

Arkiv

Nya Hässleholmsdepån invigd

Fler museer öppnar igen

Nya lokaler för Skånetrafiken

Öresundsregionens nya hamnterminal skjuts upp

Situation för terminalen är alltför osäker i och med viruset.

Europapengar till Transportföretagen

Plus

Siktar mot framtiden

Marcus Risberg och rederiet Tallink Silja har mött ett år som inte är något annat likt. Men bortom krisen och stängda gränser skymtar nya möjligheter – som både destinationer och bussresearrangörer kan ha stor nytta av.

Ny vd i Hybricon

Tunnelbaneupphandling blir inte av

Ny regel ska lindra krisen för transportsektorn

Plus

Ny ledning i Tunga Bussligan!

Återigen blir det ommöblering i toppen av Tunga Bussligan 2020 och en gammal bekant kliver in med buller och bång - det framgår av Bil Swedens färska statistik.

Scania räknar med att tvingas avskeda många

I och med den minskade efterfrågan har företaget upp till 5 000 för många anställda globalt, varav 1 000 i Sverige.

Hon ska styra Sturup

Bra maj för bussarna

Mångmiljonstöd till expressbussarna - i Norge

Från Bergkvara till Flexbuss

Bussbolag i konkurs

Hertz Sverige varslar

Jönsson till Naturturismföretagen

Ny mobilitetsaktör i Stockholm

Flexbuss växlar upp

Tvärstopp för Göta Kanal

Transportföretagen: "Längre kontantstöd!"

Vann IT-upphandling till VL

Tar över SL

Överklagar jätteupphandling

Rederi varslar 450 ombordanställda

Taxikonkurserna fortsätter

Rolfs betalar tillbaka

Öppnar på glänt

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.109