23948sdkhjf

Avslöjar sanningen om HVO

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Biodieseln HVO:s ursprung deklareras inte av drivmedelsleverantörerna – men nu har Gröna Bilister luskat fram mer fakta om dess ursprung som de nu avslöjar.

Intresseföreningen Gröna Bilister har länge önskat kunna berätta varifrån råvarorna till biodieseln HVO kommer: är det palmolja och i så fall hur stor andel? Men tyvärr låter sig inte det berättas eftersom drivmedelsbolagen hemlighåller viss information, enligt Gröna Bilister. Men nu avslöjar föreningen i en ny minirapport att den lyckats inhämta hittills okända fakta om ursprunget till den HVO som kan tankas i Sverige.

Sedan början av 1970-talet ökar utvinningen av palmolja nästan exponentiellt, enligt intresseföreningen. Sedan år 2005 har produktionsvolymen fördubblats. En allt större del av regnskogen i Sydostasien ersätts av oljepalmsplantager. Den ursprungliga naturen är på väg att försvinna. Helt enkelt för att det finns stora pengar att hämta nu när hela världen vill göra sig allt mer oberoende av fossilfria drivmedel.

Utifrån empiriska data kring expansionen av oljepalmsplantager till mark med högt kolinnehåll sedan år 2008 bedömer EU-kommissionen att biodrivmedel gjorda av palmolja idag har högre klimatpåverkan än fossil diesel.

Palmoljeprodukter används som råvara till förnybar diesel av typen HVO. De kan även användas till biodiesel av typen FAME, men den FAME som säljs i Sverige tillverkas uteslutande av rapsolja och kallas ofta för RME.

Gröna Bilister har uppmanat alla företag som producerar HVO för den svenska marknaden att offentliggöra fördelningen av råvaror och dessa råvarors ursprungsländer. I en ny minirapport sammanställer Gröna Bilister den information som föreningen fått tillgång till.

Den största delen av den HVO som säljs i Sverige tillverkas av Neste. År 2019 utgjorde palmolja 21 procent av deras råvarubas. De vill inte säga hur stor andel som utgjordes av PFAD (Palm Fatty Acid Distillate), som är en biprodukt vid raffinering av palmolja. Neste uppger dock att de använde mer slaktavfall och använd matolja än PFAD. De ger ingen information om ursprungsländerna.

Preem använde ingen palmolja eller PFAD i sin egen produktion av HVO. Men den egna tillverkningen täcker inte efterfrågan, och de köper därför HVO av Neste och säljer den vidare. I Preems globala försäljning stod PFAD från Indonesien för 10 procent av råvarubasen. De sålde ingen HVO baserad på palmolja.

St1 planerar att börja producera HVO år 2022. Råvarubasen är ännu inte bestämd. De talar om tallolja och använd matolja, men även om palmolja från Colombia.

Det finns inga lagar och regler som kan sätta stopp för HVO tillverkad av palmoljeprodukter. Formellt sett räknas sådan HVO som hållbar, trots de stora risker den för med sig. Palmoljeprodukter är relativt billiga och finns att tillgå i stora mängder. Det gör det svårt för mer hållbara men dyrare råvaror att slå sig in på marknaden, till exempel restprodukter från skogsbruk och massaindustri.

– Det enda som kan bita på palmoljeprodukterna just nu är konsumentmakten. Därför är det viktigt att samla information. Därför måste privatpersoner och upphandlare efterfråga eller kräva HVO fri från palmoljeprodukter, säger Per Östborn, drivmedelsansvarig på Gröna Bilister.

Redan nu i maj skulle svenska folket fått vägledning genom obligatorisk klimat- och ursprungsdeklaration av drivmedel vid pump. Men regeringen valde nyligen att skjuta upp införandet till oktober 2021. Därför måste vi nu på egen hand ställa drivmedelsbolagen till svars, och de måste bli transparenta på frivillig basis.

– Det kan finnas HVO-producenter som tror på hållbarheten i sina val av palmoljeprodukter som råvara, och som kan argumentera väl för detta. Men ett företag som är stolt över sin produkt berättar med glädje allt om den. Dra öronen åt er om ni märker att vissa saker döljs, säger Johanna Grant, ordförande i Gröna Bilister.

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (1)
Startsidan just nu
Plus

Fem snabba frågor…

Plus

Göran Grell: Nu gäller det att ställa om!

Buss- och gruppresebranschen har befunnit sig i djup kris sedan coronapandemin slog till med kraft i början av mars. Hela rese- och transportbranschen har därefter i princip stått stilla.

Plus

Fem snabba frågor...

Generationsresor i sikte

Storleverans av bussar till Brasilien

Godkänd för trafik

Nyhetsbrev

Plus

Laddar för nystart

Kristoffer Tamsons basar för kollektivtrafiken i region Stockholm och är genom andra roller även en del av hela Kollektivtrafiksverige. Nu är siktet inställt på att komma tillbaka på andra sidan av den långdragna pandemin som lamslagit nästan allt.

Arkiv

Nya Hässleholmsdepån invigd

Fler museer öppnar igen

Nya lokaler för Skånetrafiken

Öresundsregionens nya hamnterminal skjuts upp

Situation för terminalen är alltför osäker i och med viruset.

Europapengar till Transportföretagen

Plus

Siktar mot framtiden

Marcus Risberg och rederiet Tallink Silja har mött ett år som inte är något annat likt. Men bortom krisen och stängda gränser skymtar nya möjligheter – som både destinationer och bussresearrangörer kan ha stor nytta av.

Ny vd i Hybricon

Tunnelbaneupphandling blir inte av

Ny regel ska lindra krisen för transportsektorn

Plus

Ny ledning i Tunga Bussligan!

Återigen blir det ommöblering i toppen av Tunga Bussligan 2020 och en gammal bekant kliver in med buller och bång - det framgår av Bil Swedens färska statistik.

Scania räknar med att tvingas avskeda många

I och med den minskade efterfrågan har företaget upp till 5 000 för många anställda globalt, varav 1 000 i Sverige.

Hon ska styra Sturup

Bra maj för bussarna

Mångmiljonstöd till expressbussarna - i Norge

Från Bergkvara till Flexbuss

Bussbolag i konkurs

Hertz Sverige varslar

Jönsson till Naturturismföretagen

Ny mobilitetsaktör i Stockholm

Flexbuss växlar upp

Tvärstopp för Göta Kanal

Transportföretagen: "Längre kontantstöd!"

Vann IT-upphandling till VL

Tar över SL

Överklagar jätteupphandling

Rederi varslar 450 ombordanställda

Taxikonkurserna fortsätter

Rolfs betalar tillbaka

Öppnar på glänt

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.136