23948sdkhjf

Extrapengarna från staten räcker inte

Regeringen skjuter till extra kapital till företagen i kris - men det räcker inte enligt Transportföretagen.

Transportföretagens främsta fråga har under coronakrisen varit direkta kontantstöd till företagen. 30 april meddelade regeringen ett stöd på 39 miljarder kronor i två månader. Stödet är välkommet men det kommer inte att räcka och dessutom är tidsperioden på två månader alldeles för kort. Tyvärr kommer det även så pass sent att Transportföretagen redan sett varsel och konkurser som kanske inte hade behövt ske.

– Transportsektorn är samhällsviktig och därför är alla stödinsatser välkomna. Dagens besked om kontantstöd har vi arbetat för sedan coronakrisens början – det är positivt att det sker nu men tyvärr är det redan för sent för många eftersom varsel och konkurser redan är ett faktum. Dessutom är stödet för litet, säger Marcus Dahlsten, vd för Transportföretagen.

En grov bedömning vi låtit göra är att ett system i Sverige liknande det i Danmark skulle uppgå till 100 miljarder kronor räknat på tre månader medan dagens besked omfattar 39 miljarder på två månader. Kostnaden för ett kontantstöd på fyra månader, vilket vi förordar, blir givetvis högre.

– Om Sverige vill ha fungerande och konkurrenskraftiga transporter när samhället ska starta upp krävs det mera kraftfulla åtgärder under en längre period, säger Marcus Dahlsten.

– Det är välkommet att regeringen ger direkt stöd till hårt drabbade företag, inte minst inom persontransportsektorn och besöksnäringen som drabbats hårt i spåren av coronakrisen. Vi i det samlade näringslivet har länge pekat på att den svenska regeringen behöver införa en stödmodell som liknar den i vårt grannland Danmark och vi välkomnar att regeringen lyssnat på oss, kommenterar Anna Grönlund, branschchef Sveriges Bussföretag. Hon fortsätter:

– Att man väljer att bara ge stöd för minskad omsättning i mars och april 2020 är dock ett problem, krisen är inte över nu på Valborg för drabbade företag och regioner. Jag vet inte om ett enda svenskt turistbussföretag som har sina resor i gång från 1 maj exempelvis. Att stödpengarna ska vara tillgängliga senast 1 juli kan också bli ett problem – många bussföretag står idag på konkursens rand och måste ha pengar in på kontot nu. Hanteringen måste gå snabbt nu eftersom regeringen väntat länge med insatsen. Men nu ska vi studera förslaget i detalj och vi ser fram mot en fortsatt konstruktiv dialog med regeringen och samarbetspartierna för att också kunna korrigera eventuella detaljer i förslag framöver om det visar sig att det slår fel i något avseende.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.095