23948sdkhjf

Extrapengarna från staten räcker inte

| Av Redaktionen | Tipsa redaktionen

Regeringen skjuter till extra kapital till företagen i kris - men det räcker inte enligt Transportföretagen.

Transportföretagens främsta fråga har under coronakrisen varit direkta kontantstöd till företagen. 30 april meddelade regeringen ett stöd på 39 miljarder kronor i två månader. Stödet är välkommet men det kommer inte att räcka och dessutom är tidsperioden på två månader alldeles för kort. Tyvärr kommer det även så pass sent att Transportföretagen redan sett varsel och konkurser som kanske inte hade behövt ske.

– Transportsektorn är samhällsviktig och därför är alla stödinsatser välkomna. Dagens besked om kontantstöd har vi arbetat för sedan coronakrisens början – det är positivt att det sker nu men tyvärr är det redan för sent för många eftersom varsel och konkurser redan är ett faktum. Dessutom är stödet för litet, säger Marcus Dahlsten, vd för Transportföretagen.

En grov bedömning vi låtit göra är att ett system i Sverige liknande det i Danmark skulle uppgå till 100 miljarder kronor räknat på tre månader medan dagens besked omfattar 39 miljarder på två månader. Kostnaden för ett kontantstöd på fyra månader, vilket vi förordar, blir givetvis högre.

– Om Sverige vill ha fungerande och konkurrenskraftiga transporter när samhället ska starta upp krävs det mera kraftfulla åtgärder under en längre period, säger Marcus Dahlsten.

– Det är välkommet att regeringen ger direkt stöd till hårt drabbade företag, inte minst inom persontransportsektorn och besöksnäringen som drabbats hårt i spåren av coronakrisen. Vi i det samlade näringslivet har länge pekat på att den svenska regeringen behöver införa en stödmodell som liknar den i vårt grannland Danmark och vi välkomnar att regeringen lyssnat på oss, kommenterar Anna Grönlund, branschchef Sveriges Bussföretag. Hon fortsätter:

– Att man väljer att bara ge stöd för minskad omsättning i mars och april 2020 är dock ett problem, krisen är inte över nu på Valborg för drabbade företag och regioner. Jag vet inte om ett enda svenskt turistbussföretag som har sina resor i gång från 1 maj exempelvis. Att stödpengarna ska vara tillgängliga senast 1 juli kan också bli ett problem – många bussföretag står idag på konkursens rand och måste ha pengar in på kontot nu. Hanteringen måste gå snabbt nu eftersom regeringen väntat länge med insatsen. Men nu ska vi studera förslaget i detalj och vi ser fram mot en fortsatt konstruktiv dialog med regeringen och samarbetspartierna för att också kunna korrigera eventuella detaljer i förslag framöver om det visar sig att det slår fel i något avseende.

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Från Bergkvara till Flexbuss

Bussbolag i konkurs

Hertz Sverige varslar

1

Okrossbar busskur lanseras

Bilden ovan är ingen ovanlig syn vid Sveriges många busskurar – men nu lanseras kuren som inte kan krossas.

"Ursprung för drivmedel. tack!"

Jönsson till Naturturismföretagen

Nyhetsbrev

Ny mobilitetsaktör i Stockholm

Arkiv

Sveriges Bussföretag fick ny styrelse

”Stödet duger inte”

Omställningsstödet är inte tillräckligt omfattande - behöver förlängas och breddas enligt Taxiförbundet.

Drar ifrån i Bussförar-SM

308 bussförare har anmält sig till Bussförar-SM 2020, betydligt fler än förra året vid den här tiden – ledande bussbolaget gasar på bra i täten.

Väg till resa utan bil

Tysk resemarknad blir digital

Flexbuss växlar upp

Tvärstopp för Göta Kanal

Transportföretagen: "Längre kontantstöd!"

Möte om resekrisen samlade många

Webbinariet om krisen i rese- och besöksnäringen 25 maj samlade 250 deltagare – frågan som sökte ett svar var hur branschen ska räddas från total undergång.

Vann IT-upphandling till VL

Vätgastågen är här

Efter omfattande tester ersätter vätgaståg dieseldrivna lok i Tyskland. "Vätgashistoria har skrivits".

Stor bussorder till Bryssel

Tar över SL

Överklagar jätteupphandling

Gävle – Sundsvall på under en timme

Trafikverket har utrett i vilken ordning järnvägen mellan Gävle och Kramfors bör byggas ut.

Rederi varslar 450 ombordanställda

Ny ledare i Bussförar-SM

18 maj noterades 267 anmälda till Bussförar-SM 2020 vilket är klart fler än samma tid förra året - och nu har det blivit skifte på toppen.

Taxikonkurserna fortsätter

Rolfs betalar tillbaka

Öppnar på glänt

Öppet brev till EU om kollektivtrafiken

Upphandling avbryts

Ny vd på Nya Gotlandsflyget

Toppchef lämnar Scania för Daimler

Många nya taxikonkurser

Fel om Connect Bus

Sibyllas burgare körs ut med taxi

Bra - men mer kan behövs

Nästan flygfritt under april

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.125