23948sdkhjf

Många struntar i fartgränserna

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Det är för höga hastigheter på Sveriges gator i tätort även 2019 - minst respekterad är 40 km/h enligt VTI-studie.

Hela 35 procent av trafikanterna på väg kör för fort i tätort, framför allt på 40-sträckor. Det visar den årliga mätningen av hastigheter på gator i tätort som genomfördes 2019. Den genomsnittliga hastigheten i de områden där mätningen görs har däremot minskat stadigt sedan mätningarna startade 2012.

2009 fattades ett riksdagsbeslut om målet att antalet dödade i vägtrafiken ska halveras 2007–2020. För att följa upp detta studeras utvecklingen av bland annat hastighetsefterlevnad på det kommunala vägnätet i tätort. Mätningar av trafikanternas hastighetsval i tätort har gjorts årligen sedan 2012. Delmålet är att minst 80 procent av trafiken ska köra inom gällande hastighetsgränser.

Resultaten av mätningarna visar att medelhastigheten för alla fordon år 2019 på det studerade vägnätet var 47 km/tim. För hastighetsgräns 40 km/tim var medelhastigheten 40 km/tim, för 50 km/tim var den 45 km/tim och för 60 km/tim var den 51 km/tim. Medelhastigheten har minskat med 2 km/tim sedan mätningarna startade 2012.

Mätningarna 2019 visar att det totalt sett var 65 procent av trafiken som höll hastighetsgränsen, jämfört med 66 procent 2018. Hastighetsefterlevnaden var sämst på gator med hastighetsbegränsning 40 kilometer i timmen, där endast 48 procent av trafiken höll sig under hastighetsgränsen. På gator med 50 km/tim var det 72 procent som höll sig till laglig fart. På gator med 60 och 70 kilometer i timmen var det 79 respektive 70 procent som höll hastighetsgränsen enligt 2019 års mätning.

– För höga hastigheter ökar risken för olyckor med allvarliga skador och dödsfall som följd. Resultatet av mätningarna visar därför att det är viktigt med ytterligare åtgärder för att öka efterlevnaden, främst på gator med 40 kilometer i timmen där det ofta finns gående och cyklister, säger Anna Vadeby, senior forskare på VTI.

Exempel på åtgärder som kan öka efterlevnaden kan vara tekniska stödsystem som hjälper föraren att hålla hastigheten och införande av geofencing*. Att utforma gatorna så att de blir mer ”självförklarande” kan göra att det blir mer naturligt för trafikanterna att följa skyltad hastighetsgräns. Andra lämpliga åtgärder kan vara ökad användning av trafiksäkerhetskameror och fler poliskontroller.

FAKTA/Om studien

Mätningarna genomfördes på det kommunala huvudväg­nätet med hastighetsgränser 40–70 kilometer i timmen. Genomförandet gjordes med radar av personal från NTF, Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande, på 23 olika orter i Sverige under september 2019. På varje ort mättes hastigheten på tre olika mätplatser, sammanlagt genomfördes mätningar i 67 olika punkter och i varje punkt mättes hastigheten under en vecka. VTI har sammanställt och analyserat hastighetsdata från mätningarna.

* Geofencing: geografiska staket som begränsar hastigheten i vissa områden.



Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Från Bergkvara till Flexbuss

Bussbolag i konkurs

Hertz Sverige varslar

1

Okrossbar busskur lanseras

Bilden ovan är ingen ovanlig syn vid Sveriges många busskurar – men nu lanseras kuren som inte kan krossas.

"Ursprung för drivmedel. tack!"

Jönsson till Naturturismföretagen

Nyhetsbrev

Ny mobilitetsaktör i Stockholm

Arkiv

Sveriges Bussföretag fick ny styrelse

”Stödet duger inte”

Omställningsstödet är inte tillräckligt omfattande - behöver förlängas och breddas enligt Taxiförbundet.

Drar ifrån i Bussförar-SM

308 bussförare har anmält sig till Bussförar-SM 2020, betydligt fler än förra året vid den här tiden – ledande bussbolaget gasar på bra i täten.

Väg till resa utan bil

Tysk resemarknad blir digital

Flexbuss växlar upp

Tvärstopp för Göta Kanal

Transportföretagen: "Längre kontantstöd!"

Möte om resekrisen samlade många

Webbinariet om krisen i rese- och besöksnäringen 25 maj samlade 250 deltagare – frågan som sökte ett svar var hur branschen ska räddas från total undergång.

Vann IT-upphandling till VL

Vätgastågen är här

Efter omfattande tester ersätter vätgaståg dieseldrivna lok i Tyskland. "Vätgashistoria har skrivits".

Stor bussorder till Bryssel

Tar över SL

Överklagar jätteupphandling

Gävle – Sundsvall på under en timme

Trafikverket har utrett i vilken ordning järnvägen mellan Gävle och Kramfors bör byggas ut.

Rederi varslar 450 ombordanställda

Ny ledare i Bussförar-SM

18 maj noterades 267 anmälda till Bussförar-SM 2020 vilket är klart fler än samma tid förra året - och nu har det blivit skifte på toppen.

Taxikonkurserna fortsätter

Rolfs betalar tillbaka

Öppnar på glänt

Öppet brev till EU om kollektivtrafiken

Upphandling avbryts

Ny vd på Nya Gotlandsflyget

Toppchef lämnar Scania för Daimler

Många nya taxikonkurser

Fel om Connect Bus

Sibyllas burgare körs ut med taxi

Bra - men mer kan behövs

Nästan flygfritt under april

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.094