23948sdkhjf

Nästan flygfritt under april

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Under april i år var det 98 procent färre som flög till eller från någon av Swedavisas tio flygplatser – allt på grund av coronakrisen.

Under april månad reste 63 000 resenärer via Swedavias tio flygplatser, en minskning med hela 98 procent jämfört med april i fjol, då Swedavia hade drygt 3,2 miljoner resenärer. Coronapandemins effekter påverkade månaden fullt ut och flera av flygplatser saknade reguljär flygtrafik. Trafiken bedöms kvarstå på mycket låga nivåer den närmaste tiden. Situationen för Swedavia är därför fortsatt ytterst utmanande och bolaget tappar cirka 500 miljoner i intäkter varje månad.

Antalet utrikesresenärer vid Swedavias flygplatser uppgick till 37 500 och antalet inrikesresenärer till 25 500 resenärer i april, en minskning med drygt 98 procent jämfört med april i fjol. Samma tid i fjol hade Swedavias flygplatser drygt 2,2 miljoner utrikesresenärer respektive drygt 1 miljon inrikesresenärer.

Av Swedavias tio flygplatser hade åtta flygplatser färre än 3 000 resenärer under april. Sex av flygplatserna hade under månaden färre än 1 000 inrikesresenärer. Två av flygplatserna, Bromma Stockholm Airport och Ronneby Airport, saknade reguljär flygtrafik under månaden.

– Tillgängligheten i Sverige är fortsatt starkt begränsad såväl inom landet som till och från resten av världen. Även om vi nu ser tidiga tecken på att ekonomier öppnar upp och att flygbolag planerar för att återuppta en viss trafik, så är osäkerheten om marknadsläget och när restriktioner kan upphävas fortfarande mycket stor. Vi räknar därför inte med att flygtrafiken återhämtar sig i någon större utsträckning under de närmaste månaderna. Därtill finns en betydande osäkerhet om vilka de strukturella konsekvenserna på morgondagens flygmarknad blir, säger Jonas Abrahamsson, Swedavias vd och koncernchef. Han fortsätter:

– Vi befinner oss i en samhällskris som saknar motstycke och det är en synnerligen utmanande situation för Swedavia. Just nu har vi i princip förlorat samtliga rörelseintäkter och tappar därmed cirka en halv miljard kronor i intäkter varje månad. Vi agerade dock tidigt med kraftfulla och nödvändiga åtgärder för att anpassa oss till den kraftiga och snabba trafiknedgången. Det handlar bland annat om att drastiskt minska våra kostnader, anpassa vår verksamhet till ett absolut minimum och att se över samtliga investeringar.

– Hela flygbranschen och Swedavias verksamhet kommer att vara oerhört viktig för såväl återhämtningen av landets ekonomi som för Sveriges framtida välfärd och vi förbereder oss därför samtidigt för att vara redo när återhämtningen väl sker. Det handlar bland annat om att säkerställa att vi vidtar nödvändiga åtgärder för att våra flygplatser ska vara så trygga som möjligt även ur ett smittskyddsperspektiv.

Stockholm Arlanda Airport, Sveriges största flygplats, hade under april drygt 46 000 resenärer jämfört med drygt 2 miljoner resenärer under samma månad i fjol. Göteborg Landvetter Airport, Sveriges andra största flygplats, hade drygt 2 800 resenärer jämfört med drygt en halv miljon april i fjol. Det motsvarar en minskning på 98 procent respektive drygt 99 procent.

Swedavia bedriver sedan många år ett ambitiöst hållbarhetsarbete. Samtliga av Swedavias tio flygplatser ska ha noll fossila koldioxidutsläpp från egen verksamhet utgången 2020. Swedavia arbetar också aktivt för att främja övergången till hållbart bioflygbränsle och har som mål att fem procent av allt bränsle som tankas på svenska flygplatser ska vara fossilfritt 2025. Sedan 2016 köper Swedavia bioflygbränsle motsvarande bolagets tjänsteflygresor, cirka 450 ton bränsle årligen.

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Från Bergkvara till Flexbuss

Bussbolag i konkurs

Hertz Sverige varslar

1

Okrossbar busskur lanseras

Bilden ovan är ingen ovanlig syn vid Sveriges många busskurar – men nu lanseras kuren som inte kan krossas.

"Ursprung för drivmedel. tack!"

Jönsson till Naturturismföretagen

Nyhetsbrev

Ny mobilitetsaktör i Stockholm

Arkiv

Sveriges Bussföretag fick ny styrelse

”Stödet duger inte”

Omställningsstödet är inte tillräckligt omfattande - behöver förlängas och breddas enligt Taxiförbundet.

Drar ifrån i Bussförar-SM

308 bussförare har anmält sig till Bussförar-SM 2020, betydligt fler än förra året vid den här tiden – ledande bussbolaget gasar på bra i täten.

Väg till resa utan bil

Tysk resemarknad blir digital

Flexbuss växlar upp

Tvärstopp för Göta Kanal

Transportföretagen: "Längre kontantstöd!"

Möte om resekrisen samlade många

Webbinariet om krisen i rese- och besöksnäringen 25 maj samlade 250 deltagare – frågan som sökte ett svar var hur branschen ska räddas från total undergång.

Vann IT-upphandling till VL

Vätgastågen är här

Efter omfattande tester ersätter vätgaståg dieseldrivna lok i Tyskland. "Vätgashistoria har skrivits".

Stor bussorder till Bryssel

Tar över SL

Överklagar jätteupphandling

Gävle – Sundsvall på under en timme

Trafikverket har utrett i vilken ordning järnvägen mellan Gävle och Kramfors bör byggas ut.

Rederi varslar 450 ombordanställda

Ny ledare i Bussförar-SM

18 maj noterades 267 anmälda till Bussförar-SM 2020 vilket är klart fler än samma tid förra året - och nu har det blivit skifte på toppen.

Taxikonkurserna fortsätter

Rolfs betalar tillbaka

Öppnar på glänt

Öppet brev till EU om kollektivtrafiken

Upphandling avbryts

Ny vd på Nya Gotlandsflyget

Toppchef lämnar Scania för Daimler

Många nya taxikonkurser

Fel om Connect Bus

Sibyllas burgare körs ut med taxi

Bra - men mer kan behövs

Nästan flygfritt under april

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.094