23948sdkhjf

Krispengarna redan slut

Regeringen stöttar kollektivtrafik i kris – men pengarna är slut innan de delas ut.

Ska samhället ta sig ur krisen med en bevarad standard på kollektivtrafiken, behövs ordentliga stödåtgärder. Därför är det välkommet att regeringen i dag presenterar ett bidrag på 3 miljarder kronor till de regionala kollektivtrafikmyndigheterna för att mildra effekterna av minskad resande under corona men tyvärr är pengarna slut redan innan de delas ut.

I spåren av coronakrisen har många av landets regioner svårt att få pengarna att räcka till för sin kollektivtrafik, eftersom man kör i stort sett samma kollektivtrafik som tidigare men med färre resenärer och därmed får in mindre i biljettintäkter. Aktörerna inom kollektivtrafiken har därför uppmanat regeringen att stötta kollektivtrafiken så att den är rustad och redo att möta både de utmaningar som finns i dag, men så man också står rustad att möta samhällets behov efter corona. 

– Det är mycket välkommet att regeringen satsar 3 miljarder i öronmärkt stöd till kollektivtrafiken, ett stöd som ska ges landets regionala kollektivtrafikmyndigheter genom Trafikverket. Nu är det viktigt att de statliga krismiljarderna också når ända fram till de trafikföretag som kör trafiken och som i många fall hanterar biljettintäkterna från resenärerna. Trafikföretagen har på samma sätt som de offentliga myndigheterna sett sina intäkter minska när resandet krympt och självklart bör de få ta del av statens stöd – kollektivtrafiken är ett sammanhållet nät där alla delar behövs för att resenärerna ska kunna ta sig hela vägen fram, säger Anna Grönlund, branschchef Sveriges Bussföretag.

Tillskottet innebär att kollektivtrafikmyndigheterna ska kunna planera och upprätthålla turtäthet och en hög volym av kollektivtrafik, trots minskat resande under corona. 

– Samtidigt vet vi att svensk kollektivtrafik i pandemin förlorar 1 miljard kronor i månaden i uteblivna biljettintäkter. Regeringens stöd om 3 miljarder täcker de gångna månadernas bortfall. När nu många av landets regioner och kommuner planerar för framtidens kollektivtrafik måste de känna sig trygga i att de har en finansiering som håller. Inte minst mot bakgrund av att det just nu pågår en omfattande upphandling omfattande 100 miljarder kronor för landets bussar i kollektivtrafik, för den närmaste tioårsperioden, säger Anna Grönlund.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.266