23948sdkhjf

Ny vägledning för upphandling av fossilfria transporter

| Av Nella Bergström | Tipsa redaktionen
Arbetet med transportsektorns omställning fortgår trots pågående coronakris, och har hög prioritet både nu och när pandemin är över. 
Förutsättningarna för att bidra till fossilfria transporter har även blivit bättre än någonsin, bland annat tack vare en ny vägledning inom området i kombination med Upphandlingsmyndighetens nya hållbarhetskriterier.
I går samlades över hundra offentliga aktörer från hela Sverige på ett webbinarium om offentlig upphandling av fossilfria transporter. Webbinariet är en del av det nya projektet Fossilfritt 2030 som kraftsamlar sex länsstyrelser, fem regioner och ett fyrtiotal kommuner i arbetet med transportsektorns omställning. Transportnet skrev om projektet tidigare i våras, läs här!

– Det är glädjande med det stora intresset för en hållbar offentlig upphandling. När många aktörer samverkar och drar åt samma håll kommer arbetet med fossilfria transporter att bli betydligt enklare – och billigare. Om vi dessutom tar in en större helhetsbild och ser till att vi löser flera olika utmaningar på en och samma gång kommer kostnadseffektiviteten i insatserna att bli ännu större, säger Beatrice Torgnyson Klemme, vd på samverkansorganisationen Biodriv Öst.

Till hjälp och vägledning i arbetet med fossilfria transporter finns nu en rad nya resurser att tillgå, bland annat har Upphandlingsmyndigheten nyligen publicerat uppdaterade hållbarhetskriterier för personbilar, lätta lastbilar och minibussar. Och inom ramen för projektet Fossilfritt 2030 lanserade Biodriv öst i går en ny version av sin Vägledning för klimatsmart offentlig upphandling av fordon och transporter. Därtill remitterades dessutom ett förslag till ny statlig miljöbilsdefinition i slutet av 2019.

Samtliga ovanstående resurser har gemensamt att de pekar ut att elfordon (inklusive vätgas) och biogasfordon alltid ska upphandlas i första hand. Det är helt i linje med de bedömningar som gjorts gällande vilka fordon som ska få bonus vid inköp och vilka fordon som tillåts i den tuffaste miljözonen (klass III). Upphandlingsmyndighetens nya hållbarhetskriterier och Biodriv östs vägledning styr även mot en palett av olika förnybara drivmedel. När el och biogas inte är möjligt att upphandla, ska etanol eller biodiesel upphandlas för att ersätta de fossila alternativen. När dessa upphandlingsprinciper tillämpas förväntas efterfrågan på samtliga förnybara drivmedel öka kraftigt.

– Att arbeta med miljö och klimat genom offentlig upphandling är egentligen inte så svårt. Men det kräver att upphandlarna vet vad de vill uppnå, har tid att ta reda på vad som är möjligt och resurser för att följa upp kraven. Här kan en del vägledning behövas, i synnerhet inom fossilfri upphandling där det händer mycket på marknaden med drivmedel och fordon. Jag vill att läsaren ska känna sig trygg i att använda upphandling som ett verktyg i omställningen för att minska klimatpåverkan och samtidigt nå andra samhällsnyttor, säger Maria Losman på Ecoplan in Medio som tagit fram vägledningen på uppdrag av Biodriv öst.

Mer om: biogas öst
Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu
Plus

Fem snabba frågor…

Plus

Göran Grell: Nu gäller det att ställa om!

Buss- och gruppresebranschen har befunnit sig i djup kris sedan coronapandemin slog till med kraft i början av mars. Hela rese- och transportbranschen har därefter i princip stått stilla.

Plus

Fem snabba frågor...

Generationsresor i sikte

Storleverans av bussar till Brasilien

Godkänd för trafik

Nyhetsbrev

Plus

Laddar för nystart

Kristoffer Tamsons basar för kollektivtrafiken i region Stockholm och är genom andra roller även en del av hela Kollektivtrafiksverige. Nu är siktet inställt på att komma tillbaka på andra sidan av den långdragna pandemin som lamslagit nästan allt.

Arkiv

Nya Hässleholmsdepån invigd

Fler museer öppnar igen

Nya lokaler för Skånetrafiken

Öresundsregionens nya hamnterminal skjuts upp

Situation för terminalen är alltför osäker i och med viruset.

Europapengar till Transportföretagen

Plus

Siktar mot framtiden

Marcus Risberg och rederiet Tallink Silja har mött ett år som inte är något annat likt. Men bortom krisen och stängda gränser skymtar nya möjligheter – som både destinationer och bussresearrangörer kan ha stor nytta av.

Ny vd i Hybricon

Tunnelbaneupphandling blir inte av

Ny regel ska lindra krisen för transportsektorn

Plus

Ny ledning i Tunga Bussligan!

Återigen blir det ommöblering i toppen av Tunga Bussligan 2020 och en gammal bekant kliver in med buller och bång - det framgår av Bil Swedens färska statistik.

Scania räknar med att tvingas avskeda många

I och med den minskade efterfrågan har företaget upp till 5 000 för många anställda globalt, varav 1 000 i Sverige.

Hon ska styra Sturup

Bra maj för bussarna

Mångmiljonstöd till expressbussarna - i Norge

Från Bergkvara till Flexbuss

Bussbolag i konkurs

Hertz Sverige varslar

Jönsson till Naturturismföretagen

Ny mobilitetsaktör i Stockholm

Flexbuss växlar upp

Tvärstopp för Göta Kanal

Transportföretagen: "Längre kontantstöd!"

Vann IT-upphandling till VL

Tar över SL

Överklagar jätteupphandling

Rederi varslar 450 ombordanställda

Taxikonkurserna fortsätter

Rolfs betalar tillbaka

Öppnar på glänt

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.127