23948sdkhjf

Ny vägledning för upphandling av fossilfria transporter

Arbetet med transportsektorns omställning fortgår trots pågående coronakris, och har hög prioritet både nu och när pandemin är över. 
Förutsättningarna för att bidra till fossilfria transporter har även blivit bättre än någonsin, bland annat tack vare en ny vägledning inom området i kombination med Upphandlingsmyndighetens nya hållbarhetskriterier.
I går samlades över hundra offentliga aktörer från hela Sverige på ett webbinarium om offentlig upphandling av fossilfria transporter. Webbinariet är en del av det nya projektet Fossilfritt 2030 som kraftsamlar sex länsstyrelser, fem regioner och ett fyrtiotal kommuner i arbetet med transportsektorns omställning. Transportnet skrev om projektet tidigare i våras, läs här!

– Det är glädjande med det stora intresset för en hållbar offentlig upphandling. När många aktörer samverkar och drar åt samma håll kommer arbetet med fossilfria transporter att bli betydligt enklare – och billigare. Om vi dessutom tar in en större helhetsbild och ser till att vi löser flera olika utmaningar på en och samma gång kommer kostnadseffektiviteten i insatserna att bli ännu större, säger Beatrice Torgnyson Klemme, vd på samverkansorganisationen Biodriv Öst.

Till hjälp och vägledning i arbetet med fossilfria transporter finns nu en rad nya resurser att tillgå, bland annat har Upphandlingsmyndigheten nyligen publicerat uppdaterade hållbarhetskriterier för personbilar, lätta lastbilar och minibussar. Och inom ramen för projektet Fossilfritt 2030 lanserade Biodriv öst i går en ny version av sin Vägledning för klimatsmart offentlig upphandling av fordon och transporter. Därtill remitterades dessutom ett förslag till ny statlig miljöbilsdefinition i slutet av 2019.

Samtliga ovanstående resurser har gemensamt att de pekar ut att elfordon (inklusive vätgas) och biogasfordon alltid ska upphandlas i första hand. Det är helt i linje med de bedömningar som gjorts gällande vilka fordon som ska få bonus vid inköp och vilka fordon som tillåts i den tuffaste miljözonen (klass III). Upphandlingsmyndighetens nya hållbarhetskriterier och Biodriv östs vägledning styr även mot en palett av olika förnybara drivmedel. När el och biogas inte är möjligt att upphandla, ska etanol eller biodiesel upphandlas för att ersätta de fossila alternativen. När dessa upphandlingsprinciper tillämpas förväntas efterfrågan på samtliga förnybara drivmedel öka kraftigt.

– Att arbeta med miljö och klimat genom offentlig upphandling är egentligen inte så svårt. Men det kräver att upphandlarna vet vad de vill uppnå, har tid att ta reda på vad som är möjligt och resurser för att följa upp kraven. Här kan en del vägledning behövas, i synnerhet inom fossilfri upphandling där det händer mycket på marknaden med drivmedel och fordon. Jag vill att läsaren ska känna sig trygg i att använda upphandling som ett verktyg i omställningen för att minska klimatpåverkan och samtidigt nå andra samhällsnyttor, säger Maria Losman på Ecoplan in Medio som tagit fram vägledningen på uppdrag av Biodriv öst.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.08