23948sdkhjf

Vätgastågen är här

| Av Nella Bergström | Tipsa redaktionen

Efter omfattande tester ersätter vätgaståg dieseldrivna lok i Tyskland. "Vätgashistoria har skrivits".

I 530 dagar och mer än 180 000 kilometer har världens två första vätgaståg, Coradia iLint-tågen från Alstom, testats i Tyskland. Tågen har körts med passagerare och testera har varit lyckosamma. 

Läs också: Inlandsbanan överklagar hos regeringen

Nu meddelas att 14 vätgaståg kommer att ersätta de befintliga dieseldrivna motorvagnstågen.

Alstom, som är en av de ledande tillverkarna av järnvägsfordon i Europa, kommer att tillverka bränslecellstågen för LNVG och serva fordonen vid sin anläggning i tyska Salzgitter. Gas- och teknikföretaget Linde bygger och driver en vätgastankstation för tågen nära stationen i Bremervörde.

Vätgaståget är mycket tyst och ger inte ifrån sig några utsläpp.

– Våra tåg har de gångna 1,5 åren visat att bränslecellstekniken kan användas framgångsrikt i daglig passagerartrafik. Detta gör oss till en viktig drivkraft på vägen mot utsläppsfri och hållbar mobilitet inom järnvägstransporter, säger Jörg Nikutta, vd för Tyskland och Österrike på Alstom transport Deutschland GmbH.

– Med de lyckade testkörningarna är kraven för kontinuerlig drift av vätgastågen från 2022 uppfyllda. LNVG bidrar således till genomförandet av hållbara, innovativa och miljövänliga mobilitetslösningar, särskilt på landsbygden, säger Carmen Schwabl, vd för LNVG.

– Alstom har skrivit vätgashistoria här. Projektet är av stor betydelse för industripolitik som sträcker sig långt bortom Tysklands gränser. Vad vi bevittnar är den första konkurrenskraftiga produkten inom vätgasmobilitet på industriell nivå, säger Niedersachsens ekonomi- och transportminister, Bernd Althusmann.

Läs mer om:alstom |tåg |vätgas
Håll dig uppdaterad med RT-Forum

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Corona-säkrare på flygplatser i Norge

Kom tillbaka – vi betalar!

Mobilitetsaktör lanserar hållbarhetstävling

Kryssarstopp i Norge

Efter coronadrabbade kryssaren på Hurtigruten – nu har Norge satt stopp för alla kryssningsfartyg med fler än 100 personer ombord.

Drabbades värst av coronakrien

Stena startar ny linje i Östersjön

Fartygen som tar både frakt och passagerare lägger till i Karlskrona varje torsdag.

Nyhetsbrev

Stort tapp för Tallink Grupp

Arkiv

Progrits köpte Infospread

Buss till Danmark igen

Ny kryssning till Höga kusten

Ny hos Eneroth

Plus

Nytt ryck i Tunga Bussligan

Under juli visar ett fabrikat på ett riktigt ryck i Tunga Bussligan - samtidigt sackar ledaren, det visar Bil Swedens statistik.

Bra juli för bussarna

5 000 bort från Scania

299 får gå från Tallink

Alla Scanias fabriker drivs nu fossilfritt

Första spårvagnen har anlänt till Lund

Åter biljettkontroller i region Stockholm

Legendarisk bilskrotare död

Ressugna svenskar fyller flygen

Skånetrafikanter nobbar munskydd

Sedan mitten av juli delar Skånetrafiken ut munskydd gratis till alla sina resenärer – men intresset för dessa har inte varit särskilt stort.

Transportstyrelsen polisanmäler trafikskola

Regeringen: Järnvägstrafiken mellan Trelleborg och Tyskland måste upprätthållas

Trafikverket har fått uppdraget att analysera hur järnvägstrafiken från Trelleborgs hamn kan hållas igång framöver.

Förlängd tid för uppsatstävlingen

IRU skriver till Europeiska rådet om bussbranschens tuffa situation

Arbetsmiljöverket ifrågasatt

Svag juni för bussarna

SLPs fastighet blir bussgarage

Trafikanalys: Kollektivresandet ökar

Nöjesparkerna i akut kris

Elscootern ersätter kollektivtrafiken

SL återinför biljettkontroller

Tre väljer Transiro

Akut kris för Sommarland

MAN truck & bus får ny vd

Så många dog på majvägarna

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.125