23948sdkhjf

Vätgastågen är här

Efter omfattande tester ersätter vätgaståg dieseldrivna lok i Tyskland. "Vätgashistoria har skrivits".

I 530 dagar och mer än 180 000 kilometer har världens två första vätgaståg, Coradia iLint-tågen från Alstom, testats i Tyskland. Tågen har körts med passagerare och testera har varit lyckosamma. 

Läs också: Inlandsbanan överklagar hos regeringen

Nu meddelas att 14 vätgaståg kommer att ersätta de befintliga dieseldrivna motorvagnstågen.

Alstom, som är en av de ledande tillverkarna av järnvägsfordon i Europa, kommer att tillverka bränslecellstågen för LNVG och serva fordonen vid sin anläggning i tyska Salzgitter. Gas- och teknikföretaget Linde bygger och driver en vätgastankstation för tågen nära stationen i Bremervörde.

Vätgaståget är mycket tyst och ger inte ifrån sig några utsläpp.

– Våra tåg har de gångna 1,5 åren visat att bränslecellstekniken kan användas framgångsrikt i daglig passagerartrafik. Detta gör oss till en viktig drivkraft på vägen mot utsläppsfri och hållbar mobilitet inom järnvägstransporter, säger Jörg Nikutta, vd för Tyskland och Österrike på Alstom transport Deutschland GmbH.

– Med de lyckade testkörningarna är kraven för kontinuerlig drift av vätgastågen från 2022 uppfyllda. LNVG bidrar således till genomförandet av hållbara, innovativa och miljövänliga mobilitetslösningar, särskilt på landsbygden, säger Carmen Schwabl, vd för LNVG.

– Alstom har skrivit vätgashistoria här. Projektet är av stor betydelse för industripolitik som sträcker sig långt bortom Tysklands gränser. Vad vi bevittnar är den första konkurrenskraftiga produkten inom vätgasmobilitet på industriell nivå, säger Niedersachsens ekonomi- och transportminister, Bernd Althusmann.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.078