23948sdkhjf

Väg till resa utan bil

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Kombinerad mobilitet kan minska vårt bilberoende enligt ny forskning.

FORSKNING

Nya tjänster för aktiv och delad mobilitet kommer att påverka hur vi reser i framtiden. En förutsättning för att dessa tjänster ska bidra till ett mer hållbart transportsystem är att de knyts samman med den traditionella kollektivtrafiken.

Lösningar som knyter samman flera olika mobilitetstjänster går i Sverige under beteckningen kombinerad mobilitet och inkluderar allt ifrån reseplanerare med köpfunktion till digitala mobilitetsabonnemang som paketerar nya mobilitetstjänster med traditionell kollektivtrafik.

– Tanken är att kombinerad mobilitet ska vara så lättillgängligt och användbart att fler upplever det som ett bättre val att kombinera mobilitetstjänster, cykel och gång, än att äga bil. Om vi lyckas med det kan kombinerad mobilitet användas som ett verktyg för att minska samhällets bilberoende, säger Göran Smith som forskat på utvecklingen av kombinerad mobilitet i Sverige, Finland och Australien.

Kombinerad mobilitet kan också öka samordningen mellan kollektivtrafik och andra mobilitetstjänster, och förbättra möjligheten att resa med flera färdsätt.

– Om vi knyter kollektivtrafiken och andra mobilitetstjänster närmare varandra, ökar incitamenten att samordna bytespunkter, priser och tidtabeller, vilket är viktiga aspekter för resenärer både i städer och på mindre orter, säger Göran Smith.

Han anser vidare att kollektivtrafikmyndigheternas engagemang är nödvändigt för att utveckla kombinerad mobilitet som både lockar användare och bidrar till ett mer hållbart transportsystem. Det första konceptet för kombinerad mobilitet testades i Västra Götaland, men nu pågår flera piloter runt om i Sverige. Det finns ännu ingen kollektivtrafikmyndighet som har en färdig lösning, men man utbyter erfarenheter i ett nätverk kallat KOMPIS, där också representanter från näringslivet, kommuner och statliga myndigheter deltar.

Göran Smith anser vidare att det upplägg för samordnad återförsäljning av mobilitetstjänster som nyligen föreslogs av utredningen om ett nationellt biljettsystem för kollektivtrafik skulle kunna bidra till introduktionen av kombinerad mobilitet i Sverige.

– Möjligheten till digital återförsäljning av kollektivtrafikbiljetter är en förutsättning för den modell för kombinerad mobilitet som utvecklas i Sverige just nu. En nationell ansats skulle kunna skynda på det arbetet, säger Göran Smith.

Göran Smith disputerar med avhandlingen Making Mobility-as-a-Service: Towards Governance Principles and Pathways. Disputationen sker digitalt 11 juni. Han har under sina doktorandstudier vid Chalmers tekniska högskola varit knuten till Västra Götalandsregionen och till Sveriges nationella kunskapscentrum för kollektivtrafik, K2.

Länk till hela avhandlingen finns HÄR!

Håll dig uppdaterad med RT-Forum

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

Mest läst

Startsidan just nu

IRU skriver till Europeiska rådet om bussbranschens tuffa situation

Birka lägger ner för gott

Rederiet ger upp och kastar yxan i sjön efter 49 år.

Här blir det stora vägarbeten i sommar

Nobina tar hem Finlandskontrakt

Arbetsmiljöverket ifrågasatt

Rattfylla ökar mest i väst

Nyhetsbrev

Effektivare upphandlingsprocesser presenteras

Arkiv
Plus

Ledaren drar ifrån

Tunga Bussligan sackar i juni – men ledaren drar ifrån, det framgår av Bil Swedens statistik.

Bussbolaget ser åter ljuset

Svag juni för bussarna

SLPs fastighet blir bussgarage

Stena line: Superfärjorna är på gång

Klart: Finalisterna i Bussförar-SM 2020!

Nu är det klart - här presenteras de 16 finalisterna som kommer till Gillingebanan i Vallentuna 7 september, där avgörs Bussförar-SM 2020.

Chile beställer 555 svenska bussar

Bussföretagen sågar räddningsförslag

Nu fullföljs avvecklingen av Trelleborg-Sassnitz

Stena lines vd: "Ett mycket tråkigt besked".

Depån klar – spårvagnarna kommer senare

I dagarna invigdes den stora spårvagnsdepån i Lund – själva spårvagnarna levereras först om några veckor.

Trafikanalys: Kollektivresandet ökar

Citytunneln ökade inte pendlingen

Citytunneln i Malmö ökade inte pendlingen förutom i Hyllie - det visar ny forskning om mångmiljardsatsningen i Skåne.

Inga resor på Inlandsbanan i sommar

På grund av minskad efterfrågan ställs sommarens trafik in.

Lanseras i Göteborg

Nu finns det fler elsparkcyklar i Göteborg.

Upphandlingar för 100 miljarder stundar

Holländskt bolag tar över skånska gasmackar

De första stationerna övergår nu till holländsk flagg. Ytterligare 20 stationer är på gång att etableras, enligt köparna.

Mälartåg till Nyköping

Nöjesparkerna i akut kris

Elscootern ersätter kollektivtrafiken

SL återinför biljettkontroller

Tre väljer Transiro

Akut kris för Sommarland

MAN truck & bus får ny vd

Så många dog på majvägarna

Swedavia föreslås få 3,1 miljarder

Svensk kollektivtrafik kritiska mot FHMs nya råd

Tomt på Heathrow

DEBATT: Corona dödar hela vår bransch

Birkeland till Västtrafik

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.453