23948sdkhjf

Storleverans av bussar till Brasilien

Volvo Bussar levererar nu bussar för ett mångmiljonbelopp till den brasilianska staden Coritiba.

Den handlar om leverans av totalt 40 nya bussartill Coritibas B RT-system som är i drift sedan många år. Nu ska trafiken utökas och flerr fordon behövs. Leveransens värde i pengar uppges inte av parterna, men rt-forum uppskattar totalsumman till minst 150 miljoner svenska kronor.

Den här gången handlar det om sex dubbelledsbussar som är cirka 24 meter långa, 13 ledbussar på cirka 18 meter och 21 ”vanliga” 12-14-metersbussar till Curitiba.

– Vi har en ledande position när det gäller dubbelledbussar i den här staden och på marknaden i stort, men vi står också starka inom övriga fordonsegment vilket också inkluderar både ledbussar och konventionella bussar, säger Fabiano Todeshini, president flr Volvo Busar i Latinamerika.

Curitiba anses vara den ursprungliga BRT-staden i världen eftersom det började byggas redan under 1970-talet – och snart blev många andra inspirerade av BRT, inte minst på den Sydamerikanska kontinenten men även på andra håll i världe.

Curitiba ligger i södra Brasilien och har 1,9 miljoner invånare, inräknat storstadsområdet räknas 3,4 miljoner invånare. Staden grundades sent, 1963, och befinner sig runt 90 km från Atlantkusten. Klimatet är subtropiskt men frost på vintern under juli kan förekomma, så bussarna kan råka ut för halt väglag om än väldigt kortvarigt.

Som kuriosa kan nämnas att Brasiliens kallaste stad Sao Joaquim ligger runt 450 km söder om Curitiba och där är snö vanligt under juli och augusti - staden lär vara den enda i hela jättelandet som har beredskap med plogbilar för att klara snöfallen. Sao Joaquim är dock en liten stad som klarar sin kollektivtrafik med konventionella 12-metersbussar - trafiken stängs alltid av när snön faller i väntan på att plogbilarna ska göra sitt.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.093