23948sdkhjf

Ja, vi vågar resa tillsammans igen!

| Av Nella Bergström | Tipsa redaktionen

På måndagsförmiddagen hölls ett webbsänt seminarium, ”Vågar vi resa tillsammans igen?”om hur trafikföretag runt om i Sverige rustar för att skapa säkra och attraktiva resor. RT-Forum var på plats!

I dag lättar regeringen på reserestriktionerna. Men vad innebär det? Kan vi resa, vart och hur?

Under förmiddagen i dag hölls ett webbsänt seminarium, ”Vågar vi resa tillsammans igen?”om hur trafikföretag runt om i Sverige rustar för att skapa säkra och attraktiva resor. Företrädare för de flesta branscher fanns med, som Rikard Engström, Svensk sjöfart, Eva Tiseus på Transdev, Christer Bruzelius, Destination Gotland, Oscar Sundås från Sveriges bussföretag och Björn Westerberg från Tågföretagen.

Anna Grönlund, branschchef på Sveriges bussföretag, var moderator och Viggo Cavling, chefredaktör på Travelnews, var kommentator. RT-forum var på plats, förstås!

Robert Nyberg från Vy travel inledde med att berätta hur de har hanterat coronasituationen, och hur de har gjort det säkert att resa.
– Vi var tidigt ute med att spärra av vid föraren genom att ta bort möjligheten att sitta i de första raderna i bussarna, och hålla framdörrarna stängda. Vi har också varit mer noga med städningen av bussarna. Framför allt har vi uppmanat resenärerna att ta ansvar, hålla avstånd, sprida ut sig och resa vid tider som inte är så fullbokade.

Nästa gäst var Rickard Steinholtz på SAS, som redogjorde för de effektiva luftfilter som finns ombord på flygplan.
– Det gör att smittrisken inne i ett flygplan är extremt liten.
Från och med i dag är flygen igång igen, meddelade Rickard, och man har redan sett stort behov från företagen att flyga som ett led i att komma igång med verksamheten.

Eva Tiseus berättade därefter om Transdevs tågtrafik, som både omfattar Snälltåget, där man kan boka plats, och regional öppen trafik, där man inte kan boka plats, till exempel Upptåget mellan Uppsala och Gävle.

–Här gäller att vi följer resemönstret och sätter in åtgärder om det börjar bli problematiskt. Man kan till exempel ha värdar på plattformen som anvisar platser, eller sätter in extra vagnar. En annan sak vi måste jobba med är att fortsätta utveckla kollektivtrafiken. Det finns risk nu att man överger kollektivtrafik för bilen, efter att ha anammat nya resvanor, och det vore förödande. Vi måste fortsätta jobba med att erbjuda flexibla resor och ge realtidsinformation.

På Snälltåget erbjuds möjlighet att boka plats till exempel i egen kupé. Det ska också bli lättare att boka om vid sjukdom.

Näste man på tur var Christer Bruzelius från Destination Gotland. Bolaget har kört reducerad trafik till Gotland under hela våren, och ser nu en liten återgång till det normala bokningsläget, även om efterfrågan är lägre än en vanlig sommar.
– Vi har lagt till en rad rutiner för att hantera människor ombord, vi är ju skyldiga att säkerställa att det inte blir trångt. Framför allt reducerar vi antalet passagerare ombord, och utnyttjar bara 2/3 av fartygets kapacitet. Alla sällskap får en ledig stol intill sig, vilket ökar säkerheten.

Både Eva Tiseus och Christer Bruzelius underströk flera gånger passagerarnas eget ansvar, både att stanna hemma om man är sjuk och att inte trängas.
– De som måste åka ska åka och kunna göra det tryggt. Men ta ert personliga ansvar och följ instruktioner från personalen, sade Eva Tiseus.
Destination Gotland har infört en kontrollstation vid incheckning, där man måste kryssa i att man inte har symptom. Har man det avvisas man från terminalen.

Rikard Engström, vd på Svensk sjöfart, underströk också han ansvaret, från regering via bransch och företag till privatresenär, och fortsatte med att lyfta säkerhetsmedvetandet hos personalen:
– Hela transportsektorn är van att arbeta med säkerhetsfrågor, vilket vi har god nytta av nu.
Han berättade sedan om gemensamma riktlinjer kring avstånd och trängsel som har tagits fram, och som används till exempel i skärgårdstrafiken i sommar.

Det personliga ansvaret blir också extra tydligt i FHMs nya rekommendationer, vilket RT-forum skrev om tidigare i dag.

Björn Westerberg från Tågföretagen svarade ett stadigt "ja" på seminariets rubrikfråga: ”Vågar vi resa tillsammans igen?”.
– Vi har en utmaning, framför allt den bokade persontrafiken har haft en väldigt stor utmaning med stora, stora tapp. Intäkterna försvann över en natt för våra medlemmar som kör fjärrtrafik. Men vi ska lösa den utmaningen. Det har varit en svår situation, men nu ser vi att folk vill och vågar resa igen, sade Björn Westerberg.

Oscar Sundås från Sveriges bussföretag var inne på samma spår:
– Det som återstår nu när grannländerna håller stängt är att genomföra resor inom Sverige, och vi ser stort intresse för Höga kusten, Göta kanal med flera besöksmål. Det är viktigt för dem som jobbar med paketresor att ha dialog med besöksmålen. Även om bussresan fungerar kanske inte besöksmålet är igång.

Framtiden då? Resandet kommer igång igen, men inrikesflyget kommer aldrig att återhämta sig till 2019 års nivå, spådde Viggo Cavling, som också tror att en hel del småföretag inom bussbranschen och några rederier tvingas lägga ner.
– Det blir otroligt tufft för många företag och man måste prata med sin bank och kapa alla kostnader man kan. Gör en plan som räknar med att det tar flera år innan ni är tillbaka.
Viggo Cavling förundrades samtidigt över hur få företag som trots allt har gått i konkurs.
–Företagen kämpar i fruktansvärd uppförsbacke men det finns blod kvar i systemet. Låt oss hoppas nu att resandet kommer igång!

– Vi är väldigt glada att reserestriktionerna har upphävts, sammanfattade Anna Grönlund seminariet.
– Nu finns det möjlighet att semestra och arbetsresa i Sverige i sommar. Företagen i de branscher som har representerats här arbetar nu intensivt med att ta fram riktlinjer och skapa rutiner för att du som resenär ska kunna resa säkert och tryggt med kollektiva färdmedel. Vi alla har ett ansvar för att kunna resa tillsammans igen, och tar vi det ansvaret är svaret på frågan vi ställde i rubriken: Ja! Vi vågar!



Håll dig uppdaterad med RT-Forum

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Flygbusstrafiken utökas

Nya spår för Dalarnas tåg

Corona-säkrare på flygplatser i Norge

Kom tillbaka – vi betalar!

Mobilitetsaktör lanserar hållbarhetstävling

Kryssarstopp i Norge

Efter coronadrabbade kryssaren på Hurtigruten – nu har Norge satt stopp för alla kryssningsfartyg med fler än 100 personer ombord.

Nyhetsbrev

Drabbades värst av coronakrien

Arkiv

Stena startar ny linje i Östersjön

Fartygen som tar både frakt och passagerare lägger till i Karlskrona varje torsdag.

Stort tapp för Tallink Grupp

Progrits köpte Infospread

Buss till Danmark igen

Ny kryssning till Höga kusten

Ny hos Eneroth

Plus

Nytt ryck i Tunga Bussligan

Under juli visar ett fabrikat på ett riktigt ryck i Tunga Bussligan - samtidigt sackar ledaren, det visar Bil Swedens statistik.

Bra juli för bussarna

5 000 bort från Scania

299 får gå från Tallink

Alla Scanias fabriker drivs nu fossilfritt

Första spårvagnen har anlänt till Lund

Åter biljettkontroller i region Stockholm

Legendarisk bilskrotare död

Ressugna svenskar fyller flygen

Skånetrafikanter nobbar munskydd

Sedan mitten av juli delar Skånetrafiken ut munskydd gratis till alla sina resenärer – men intresset för dessa har inte varit särskilt stort.

Transportstyrelsen polisanmäler trafikskola

Förlängd tid för uppsatstävlingen

IRU skriver till Europeiska rådet om bussbranschens tuffa situation

Arbetsmiljöverket ifrågasatt

Svag juni för bussarna

SLPs fastighet blir bussgarage

Trafikanalys: Kollektivresandet ökar

Nöjesparkerna i akut kris

Elscootern ersätter kollektivtrafiken

SL återinför biljettkontroller

Tre väljer Transiro

Akut kris för Sommarland

MAN truck & bus får ny vd

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.141