23948sdkhjf

Yrkesförarna kör allt fortare

| Av Nella Bergström | Tipsa redaktionen

Statistik från Folksam visar kraftig- och nedslående - ökning av fortkörare i yrkestrafiken.

Folksam har för tredje året i rad mätt hastigheten bland yrkesförare. Andelen chaufförer som kör för fort ökar kraftigt jämfört med föregående år, och en av fyra kör över tio km/h för fort.

Taxi är den bransch som har flest fortkörningar. De kör för fort i åtta fall av tio. Även färdtjänst och bud-, transport-, och logistikfordon bryter hastighetsgränserna i 78 procent av mätningarna. I snitt kör yrkestrafiken 8,6 km/h för fort, vilket är en liten ökning från 2019.

I 71 procent av alla mätningar har föraren kört för fort, vilket är en ökning med tio procentenheter sedan 2019, och med 13 procentenheter sedan 2018. Även andelen fortkörningar som är mer än tio km/h för fort, har ökat och står nu för en fjärdedel av fortkörningarna. 

– Det är en sorglig utveckling. I stället för att yrkeschaufförer i högre grad följer hastighetsföreskrifterna, går trenden åt motsatt håll. Det är bara på 80-vägar vi ser att hastigheterna följs i högre utsträckning än tidigare, men även där är det över 60 procent som kör för fort enligt våra mätningar. Samtidigt vill jag lägga in en liten brasklapp att det kan finnas ett visst samband mellan minskad trafik på vägarna under corona, och de hastighetsökningar vi nu ser, säger Anders Kullgren, forskningschef på Folksam.

Det är i första hand på 30- och 40-vägar som yrkesförare kör för fort, men i år har även antalet fortkörningar på 60-vägar ökats och 60 är nu den hastighet flest bryter mot. 88 procent av de mätta fordonen körde för fort där, medan andelen fortkörningar på 30-vägar var 80 procent.

De grova överträdelserna har ökat på alla vägsträckor oavsett hastighet, och står nu för en fjärdedel av överträdelserna. Värst är det på 60- och 40-vägar där 54 respektive 39 procent av mätningarna uppvisade hastigheter som var över tio km/h för fort.

– Vi vet att risken att dö ökar både för den som kör bilen och för oskyddade trafikanter med varje km/h man kör för fort. Om man exempelvis kör 51 km/h i stället för 50 km/h ökar dödsrisken med 5-10 procent för föraren vid kollision mot ett annat fordon. Kör man på en fotgängare ökar dödsrisken vid samma hastighetsökning med 10-15 procent. Eftersom även små fortkörningar ökar risken markant är det mycket olyckligt att de grövre fortkörningarna blir allt fler, säger Anders Kullgren.

På 40-vägar kör alla branscher utom buss för fort, men även för buss är utvecklingen negativ. Busschaufförer kör för fort i 60 procent av fallen att jämföra med 47 procent 2019.

Företag som är ISO 39001-certifierade kör för fort i 49 procent av fallen, och de utan i 74 procent.

– Ett stort ansvar för fortkörningarna vilar på transportföretagen. De har ansvar att skapa förutsättningar för att deras transporter sker på ett trafiksäkert sätt där hastighetsbegränsningarna följs. Här kan ISO-certifieringen vara ett verktyg. Men vi ser dock att fortkörningarna även för certifierade företag har ökat kraftigt vilket visar på att det inte räcker att ha en certifiering om den inte efterlevs, säger Anders Kullgren.

Andelen fortkörare: 

Bransch 2018 2019 2020
Bud, transport, logistik 70% 70% 76%
Buss 42% 46% 52%
Bygg- och anläggning 65% 62% 68%
Färdtjänst 53% 67% 76%
Livsmedel 61% 70% 70%
Taxi 79% 79% 80%
Återvinning 71% 71% 68%
Håll dig uppdaterad med RT-Forum

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

Mest läst

Startsidan just nu

IRU skriver till Europeiska rådet om bussbranschens tuffa situation

Birka lägger ner för gott

Rederiet ger upp och kastar yxan i sjön efter 49 år.

Här blir det stora vägarbeten i sommar

Nobina tar hem Finlandskontrakt

Arbetsmiljöverket ifrågasatt

Rattfylla ökar mest i väst

Nyhetsbrev

Effektivare upphandlingsprocesser presenteras

Arkiv
Plus

Ledaren drar ifrån

Tunga Bussligan sackar i juni – men ledaren drar ifrån, det framgår av Bil Swedens statistik.

Bussbolaget ser åter ljuset

Svag juni för bussarna

SLPs fastighet blir bussgarage

Stena line: Superfärjorna är på gång

Klart: Finalisterna i Bussförar-SM 2020!

Nu är det klart - här presenteras de 16 finalisterna som kommer till Gillingebanan i Vallentuna 7 september, där avgörs Bussförar-SM 2020.

Chile beställer 555 svenska bussar

Bussföretagen sågar räddningsförslag

Nu fullföljs avvecklingen av Trelleborg-Sassnitz

Stena lines vd: "Ett mycket tråkigt besked".

Depån klar – spårvagnarna kommer senare

I dagarna invigdes den stora spårvagnsdepån i Lund – själva spårvagnarna levereras först om några veckor.

Trafikanalys: Kollektivresandet ökar

Citytunneln ökade inte pendlingen

Citytunneln i Malmö ökade inte pendlingen förutom i Hyllie - det visar ny forskning om mångmiljardsatsningen i Skåne.

Inga resor på Inlandsbanan i sommar

På grund av minskad efterfrågan ställs sommarens trafik in.

Lanseras i Göteborg

Nu finns det fler elsparkcyklar i Göteborg.

Upphandlingar för 100 miljarder stundar

Holländskt bolag tar över skånska gasmackar

De första stationerna övergår nu till holländsk flagg. Ytterligare 20 stationer är på gång att etableras, enligt köparna.

Mälartåg till Nyköping

Nöjesparkerna i akut kris

Elscootern ersätter kollektivtrafiken

SL återinför biljettkontroller

Tre väljer Transiro

Akut kris för Sommarland

MAN truck & bus får ny vd

Så många dog på majvägarna

Swedavia föreslås få 3,1 miljarder

Svensk kollektivtrafik kritiska mot FHMs nya råd

Tomt på Heathrow

DEBATT: Corona dödar hela vår bransch

Birkeland till Västtrafik

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.109