23948sdkhjf

Fler biljettkontroller i Skåne

Skånetrafiken ökar andelen biljettkontroller

Sedan coronapandemin tog fart i våras har Skånetrafikens biljettkontrollanter haft det viktiga uppdraget att räkna hur många som reser med våra bussar och tåg. Från och med nu ska de främst kontrollera att våra resenärer har giltiga biljetter. Biljettkontrollanterna kommer fortsätta att i viss mån räkna resenärer för att vi ska ha koll på vilka bussar och tåg där det finns risk för trängsel.

Vi ser att vi behöver ändra fokus för att öka synligheten och arbeta proaktivt med våra biljettkontroller. Inte minst med tanke på alla våra resenärer som gör rätt för sig och har en giltig biljett. Dessutom tror jag att alla förstår att vi behöver se till att få in alla biljettintäkter vi kan i ett läge där vi har tappat cirka 40 procent av våra resenärer, säger Mikael Thomasson, chef företag & partners på Skånetrafiken.

Biljettkontroller ska nu utföras som vanligt så länge det kan göras på ett säkert sätt som inte orsakar trängsel. Det innebär till exempel att det även ska göras civilklädda kontroller igen. En vanlig sommar görs det ungefär 5600 biljettkontroller varje dag. Under sommaren 2020 har det, på grund av att vi har fokuserat på att räkna, gjorts ungefär 40 procent av det antalet kontroller. En siffra som nu gradvis ska ökas för att återgå mer till normala nivåer.

Vi har fått indikationer på att fusket har ökat den senaste tiden. Men eftersom våra kontrollanter inte har kunnat arbeta på samma sätt som vanlig har vi just nu inga bra siffror. Från och med nu börjar vi göra civilklädda kontroller och det är där vi får bäst indikation på hur läget ser ut. Men den stora majoriteten som reser med oss har en giltig biljett, även om man till exempel inte blippar sin appbiljett när man går på bussen, säger Mikael Thomasson.

Fakta biljettkontroller

  • Biljettkontrollerna görs av företaget Avarn Security AB på uppdrag av Skånetrafiken.

  • Under 2019 gjordes det 3,5 miljoner biljettkontroller.

  • Andelen utan giltiga biljetter var mellan 1,5 och 2,0 procent.

  • Skånetrafiken räknar med att det finns ett visst mörkertal och att den verkliga siffran för hur många som reser utan giltig biljett är något högre.

  • Den som reser utan giltig biljett får en tilläggsavgift på 1000 kronor.

Fakta om att blippa biljett

  • Sedan framdörrarna på bussarna stängdes av på Skånetrafikens bussar måste alla gå på och av i de bakre dörrarna. På alla stadsbussar och de flesta regionbussar finns det biljettläsare även vid de bakre dörrarna där man kan blippa sin appbiljett eller sitt reskort.

  • Även om man har en aktiv biljett i Skånetrafikens app eller på ett reskort kräver Skånetrafiken att man blippar sin biljett på läsaren när man går på bussen för att det  ska gå att reda ut hur många som reser. Detta blir bland annat underlag när Skånetrafiken planerar framtida tidtabeller.

  • Att strunta i att blippa sin aktiva biljett innebär inte att man åker gratis.

Fakta om biljetter

  • I snitt har 75 procent av Skånetrafikens resenärer sin biljett i appen vilket innebär att de själva aktiverar sin biljett innan resan.

  • I år har det sålts 125 000 sommarbiljetter vilket är cirka 35 procent färre än 2019.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.203