23948sdkhjf

Första BRT-linjen i SL-trafiken

Sedan 17 augusti finns Sveriges första elektriska BRT-linje i drift – det är samtidigt den första BRT-linjen i Region Stockholm.

Syftet med den nya BRT-linjen är att öka kapaciteten rejält till den nya Barkarbystaden. Dit kommer tunnelbanan först 2027 och under tiden behövs en bra och snabb förbindelse till nuvarande slutstationen Akalla. Vid den speciella invigningsturen 14 augusti kördes sträckan på drygt 6 minuter vilket sades vara rekord.

– Det är viktigt att få kollektivtrafiken på plats här, annars väljer invånarna bilen och sedan har de svårt att välja bort bilen får buss eller tunnelbana, säger Emma Feldman, kommunstyrelsens ordförande i Järfälla där BRT-linjen är dragen.

Det har gjort omfattande investeringar i infrastrukturen med egna körfällt för bussen på nästan hela sträckan som Skanska har levererat. Där det råden samtrafik ska bussen genom GPS-teknik ständigt garanteras företräde, en teknik som dock fortfarande är under intrimning.

– Men det kommer att fungera, den här BRT-linjen kommer därför att hålla högre snitthastighet än andra bussar i region Stockholm, säger Daniel Mohlin, marknadschef på Nobina.

– En stor dag för kollektivtrafiken i Region Stockholm. Och när tunnelbanan omsider kommer till Barkarbystaden är tanken att vi flyttar BRT-linjen vidare där det behövs hög kapacitet, säger Kristoffer Tamsons, regiontrafikråd i Region Stockholm.

BRT står för Bus Rapid Transit - superbussar med hög kapacitet som går på egna körfält alternativt har företräde framför annan trafik om och där körfältet kan delas med andra fordon. Kräver investering i infrastruktur och speciella bussar. I Barkarby körs trafiken med en ledbuss, på andra håll som i Malmö sker trafiken med dubbelledbussar.

Själva bussen är en helt eldriven ledbuss tillverkad av kinesiska BYD. Rt-forum kommer att publicera mer om BRT-linjen i Järfälla längre fram.

Kommentera en artikel (2)
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078