23948sdkhjf

Stockholms pendeltåg slår rekord

Pendeltågen i Region Stockholm slår punktlighetsrekord för andra gången i år.

I mars slog pendeltågen rekord i punktlighet, med den högsta punktligheten sedan mätningarna startade. Rekordet blev dock inte långvarigt, då pendeltågen under juli slog rekordet och noterade en punktlighet på 97.5 procent. Detta är att betrakta som ytterligare ett styrkebevis för pendeltågen enligt trafikregionrådet Kristofer Tamsons (M).

– Med ännu ett punklighetsrekord visar kollektivtrafiken åter igen att man klarar av att prestera under en utmanande tid. Det är synnerligen viktigt när kollektivtrafiken är en samhällsviktig funktion som måste fortsätta rulla oavsett läge, säger Kristoffer Tamsons, trafikregionråd och ordförande för SL. Han fortsätter:

– Man ska inte underskatta effekten av en hög punktlighet och att över 97 av 100 pendeltåg kommer fram i tid. Även om många under våren och sommaren följt myndigheternas råd och rest på nya sätt är det viktigt att de som behöver åka kollektivt kan förlita sig på att trafiken levererar.

Operatör för Stockholmsregionens pendeltåg är MTR Nordic.

FAKTA/Pendeltågens punktlighet

Med 97,5 procent avgångar i tid i juli når pendeltågen den högsta registrerade punktligheten sedan mätningarnas start, och punktligheten är 2,3 procentenheter högre än samma månad 2019. Hittills under 2020 har pendeltågen haft en punktlighet på mer än 95 procent. Det tidigare punktlighetsrekordet från mars var på 96,5 procent, en siffra som även tangerades under april.

Värt att notera är att SL räknar ett tåg som punktlig om det ankommer till sin hållplats inom 3 minuter från avsatt tid. Detta skiljer sig från Trafikverket, som mäter punktligheten på den svenska järnvägen med en mer generös förseningsgräns på 5 minuter. Under 2019 gjordes totalt 120 miljoner resor med SLs pendeltåg, motsvarande ett genomsnitt på över 320 000 resor per dag. 

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.141