23948sdkhjf

Trots allt – många vill besöka Sverige

Sverige fortsätter attrahera som besöksland trots Corona – det framgår av en pinfärsk underökning.

Resultatet från internationella undersökningen placerar Sverige på plats 10 av 50 länder - när länder rankas utifrån hur trygga de tillfrågade uppger att de är med att resa till respektive land. Och då väl att märka att resultaten kommer från en pinfärsk delstudie som ingår i globala Nation Brands Index, som handlar om hur befolkning i olika länder uppfattar andra nationer. 

I delstudien ställs frågan hur bekväm man känner sig att resa till Sverige i förhållande till hur landet hanterat hälsokriser som Covid-19, Ebola och Zika.

– Även om läget för vår besöks- och turistbransch är mycket, mycket ansträngd kan resultatet av undersökningen förhoppningsvis ge lite hopp och råg i ryggen för framtiden, säger Visit Swedens vd Ewa Lagerqvist.

Enligt ytterligare en färsk undersökning, genomförd av YouGov, väljer just nu upp till 8 av 10 européer att stanna hemma istället för att riskera att hamna i karantän i samband med en resa. Detta visar att det finns fler faktorer som påverkar reslust och resande mellan länder än enbart själva hanteringen av Covid-19, bland annat utsikterna kring den egna ekonomin, om det ens är möjligt att resa till ett land eller inte eller osäkerhet kring snabbt föränderliga reserestriktioner.

För att fortsätta upprätthålla Sveriges attraktionskraft som besöksland, anpassade Visit Sweden, som är Sveriges marknadsföringsbolag, tidigt i våras all sin kommunikation i världen efter de nya förutsättningarna och efter olika framtida scenarier för länders resande.

– Vi följer utvecklingen av Covid-19 runt om i världen mycket noga. Samtidigt håller vi en nära dialog med utländska researrangörer och utbildar dem i Sveriges utbud av fantastiska erbjudanden tills det blir möjligt att resa igen, säger Ewa Lagerqvist.

Visit Sweden har arbetat konsekvent med att föra fram bilden av Sverige som ett innovativt och omtänksamt land med milsvid, tillgänglig natur.

FAKTA/Om undersökningen

Anholt-Ipsos Nation Brands Index (NBI), samlar in svar om 50 nationer från över 20 000 intervjuer i 20 panelländer med respondenter som är 18 år eller äldre. Denna undersökning genomfördes under juli-augusti i år. Den fullskaliga NBI presenteras av Anholt-Ipsos senare i höst.

På frågan om hur trygga respondenterna känner sig med att besöka olika länder, baserat på deras hantering av hälsokriser, svarade:

  • 41,9 % att de känner sig trygga med att resa till Sverige

  • 36,6 % ställde sig neutrala

  • 21,5 % angav att de var mindre bekväma med att resa till Sverige.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.127