23948sdkhjf

Lyxkryssare anlöpte Helsingborg

Ett av världens lyxigaste kryssningsfartyg kom till Helsingborg hamn 4 september.

Det har inte varit mycket till kryssningar i år men nu börjar det lossna litet smått när en av världens mera lyxigare kryssningsfartyg kom till Helsingborg 4 september.

Inte mindre än 12 gånger har Hapag Lloyds ”MS Europa” utsetts till "Best cruise ship in the world" av reseguideutgivaren Berlitz Travel Guide. 4 september gjorde hon sitt Maiden call (första besök) i Helsingborg som samtidigt blir kryssningssäsongens premiäranlöp. Rederiet Hapag Lloyd är dock ingen nykomling i Helsingborgs Hamn. Varje vecka har de containertrafik i Västhamnen och har haft så under många år.

Det är flera faktorer som tillsammans väger in i utmärkelsen ”Best cruise ship in the world” däribland, utseende, fartygets storlek, servicegrad och faciliteter. Anlöpet blev klart med kort varsel. Klockan 07.00 seglade hon in i Skåneterminalen för att sedan bussa in passagerarna till centrum. De internationella gästerna har blivit en omtyckt och varmt välkomnad del av sommarhalvåret i staden med omnejd, även om just denna säsong blivit lite annorlunda.

– Det känns väldigt positivt med ett ”bonusanlöp” såhär sent på sommaren och rent generellt sänder det positiva signaler från kryssningsindustrin ur ett större perspektiv där fartygen kan börja segla igen och även på sikt kanske lätta något på vissa av de rigorösa säkerhetsåtgärderna som vidtagits, både för passagerare och besättning, säger Mark Wieden som ansvarar för kryssningar i Helsingborgs Hamn.

Självklart är säkerheten fortsatt väldigt viktig både för Helsingborg som hamn och för alla involverade i anlöpet och det är fortfarande många regler och säkerhetsåtgärder som kvarstår. Inför anlöpet 4 september gällde anpassad avstigning och påstigning med behörigt avstånd, utställd handsprit, handskar, munskydd på personal och i bussarna finns särskilda placeringsregler.

I början av året hade Helsingborg fyra kryssningsanlöp inplanerade som snabbt krympte ner till noll. Precis som för så många andra destinationer blir 2020 något av ett mellanår. Trenderna innan pandemin däremot såg väldigt positiva ut, orderböckerna för nya fartyg var välfyllda och tillväxtpotentialen av antal kryssningspassagerare globalt kvarstår.

– Branschen har drabbats hårt och nästan samtliga kryssningsrederier har ställt in stora delar av säsongen samtidigt som de haft problem med att lägga upp sina fartyg runt om i världen. De ekonomiska konsekvenserna för rederierna är enorma, men även andra aktörer inom industrin har drabbats hårt. I nuläget ser vi verkligen fram mot vad nästa säsong har att erbjuda inte minst nu när ombyggnationen av kajen mitt i city gör att Helsingborg lämpar sig bättre för kryssningsturism än någonsin, säger Mark Wieden. 

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.239