23948sdkhjf

Tunnelbanan 70 år

Stockholms tunnelbana fyllde 70 år på morgonen 1 oktober - just den dagen 1950 kördes det första tåget mellan Slussen och Hökarängen.

Sveriges hittills enda tunnelbanesystem är det i Stockholm med totalt 100 stationer och 110 km spår i dag. Vid starten 1 oktober 1950 fanns en enda linje mellan Hökarängen och Slussen, totalt 11 stationer, en del av det som i dag kallas gröna linjen. Den enda tunneldelen var den mellan Slussen och station Ringvägen, numera Skanstull som färdigställdes redan 30 september 1933 och trafikerades med spårvagnar fram till dess att tunnelbanan kunde invigas.

Att Stockholm skulle ha tunnelbana var långt ifrån någon självklarhet i staden som då hade ett omfattande spårvägsnät kompletterat av ett antal förortsbanor. Men dåvarande borgarrådet Yngve Larsson som inte utan mothugg drev på och beslutet fattades i princip 1930 när bygget av Södertunneln spikades. Stockholms tunnelbana byggdes ut i omgångar, från början var linjen till västra förorterna inte sammanknuten med dem till de södra. Det blev klart 1957 och några år senare, 1964, invigdes de första sträckorna av röda linjen. 1975 var det så dags för blå linjens första sträckning men sedan 1994 då tunnelbanan förlängdes till Skarpnäck tog det stopp. Tills nu, för nu byggs den gula linjen samt förlängs den blå till Nacka och dessutom blir det en del förändringar i själva linjestrukturen. Något som rt-forum säkert återkommer till längre fram.

Tunnelbanor finns på många håll i världen, vissa större länder har flera system i trafik. När det gäller Norden endast i dess huvudstäder, Reykjavik undantaget. Men tankar på tunnelbana i Göteborg förekom också under flera decennier och faktum är att det finns en tunnelbanestation som dock trafikeras av spårvagnar. Många skulle vilja se att spårvägen åtmindstone förlades i tunnel under stadskärnan - tekniken för detta finns men är kostsam och därför är det inte sannolikt att det blir så inom en överskådlig tid.

Även i Malmö har tankar på tunnelbana funnits och finns. I samband med bygget av Citytunneln för tåg föreslog några politiker att borren kunde få jobba litet extra och skapa en metro av samma snitt som den som finns i Köpenhamn. Så blev det inte men nu talas det om att låta Köpenhamns metro gå i tunnel på botten av Öresund till Malmö och där få en egen slinga.

Den minsta staden i världen som har tunnelbana är Lausanne i Schweiz med sina knappt 150 000 invånare. Staden är alltså klart mindre än Uppsala som varesig har spårvagnar eller tunnelbana.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.093