23948sdkhjf

Förlängda stödåtgärder i Norge

16 november förlängdes stödåtgärderna som motsvarar det svenska omställningsstödet februari månad ut i Norge - den svenska bussbranschen hoppas nu på samma beslut i Sverige.

Den norska regeringen beslutade att förlänga stödåtgärderna genom förhandlingar med samarbetspartier i norska Stortinget. Ersättningsnivåerna höjs också successivt, mot bakgrund av att man i Norge inte ser några lättnader i Corona krisens spår före mars nästa år.

För företag med en omsättningsminskning på minst 30 procent täcker det förlängda stödsystemet fasta kostnader på 70 procent i september och oktober, 85 procent i november och december och 80 procent i januari och februari 2021. Taket för maximalt stöd höjs till 80 miljoner kronor per månad.

– Kompensationssystemet har förbättrats på flera punkter, säger Jon H. Stordrange, vd för NHO Transport, som är Sveriges Bussföretags norska systerorganisation.

I Sverige meddelade ju den svenska regeringen den 9 november att man förlänger omställningsstödet med ytterligare tre månader (augusti-oktober). Regeringen meddelade då också att man förlänger permitteringsstödet med ytterligare sju månader. Sveriges Bussföretag har tillsammans med bland andra Transportföretagen drivit på för förlängda stöd i Coronakrisens spår. Så här kommenterade Transportföretagens vd Marcus Dahlsten regeringens besked 9 november:

– Vi välkomnar att regeringen förlänger stödåtgärderna, men ska den samhällsviktiga transportsektorn övervintra pandemin behöver omställningsstödet förlängas fram till årsskiftet. Företagen måste kunna ha framförhållning. Däremot innebär permitteringsstödets förlängning bättre framförhållning det är mycket behövligt, samtidigt som det gärna hade kunnat få täcka upp till 80 procent. Många företag har knappt några marginaler. Vi vill inte stå inför en kompetenskris när pandemin är över.

– Nu hoppas vi att regeringen säkerställer att ansökan för omställningsstödets förlängning för augusti, september och oktober kan göras i år. Att behöva vänta med ansökan till 2021, vilket sades på presskonferensen den 9 november, kommer ge många hårt drabbade företag likviditetsproblem. Här kan den svenska regeringen återigen lära av våra norska grannar som ger norska företag tidiga besked och möjlighet att planera sin verksamhet framåt, till gagn för både företag och medarbetare, säger Sveriges Bussföretags branschchef Anna Grönlund.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.046