23948sdkhjf

Tar över i Kristianstad efter 75 år

Sedan 40-talet har bussarna i Kristianstad körts av samma bolag – men nu blir det ändring på det.

Först under namnet Skånska Trafik AB sedan Linjebuss, Connex, Veolia Transport och nu senast Transdev. Samma bolag men med olika namn, från 1940-talet in till i början av december i år. Nu har dock Arriva tagit över bussarna i stadstrafiken och om ett år också regiontrafiken.

I ett år har förberedelserna pågått hos Arriva med att starta upp stadstrafiken i Kristianstad. Efter att samma operatör, om än med olika namn, drivit trafiken sedan 40-talet vann Arriva en upphandling omfattande stads- och regiontrafiken.

I söndags, 13 december klockan 05:18, rullade den första stadsbussen ut ur depån. Regiontrafiken körs ytterligare ett år av den tidigare operatören Bergkvarabuss. Avtalet mellan Skånetrafiken och Arriva löper till december 2028.

Vid trafikstart kommer trafiken att bedrivas med 47 tursatta bussar. Samtliga av dessa kommer under kontraktstiden efterhand att ersättas med nya biogasbussar. Vid den andra trafikstarten i december 2021 kommer ytterligare 29 tursatta bussar att sättas i trafik.

– Det har varit ett intensivt arbete de senaste månaderna. Många saker ska komma på plats som övertagande av personal, bussar, it-lösningar och lokaler. Och även om det är färre som utnyttjar kollektivtrafiken just nu så arbetar vi för att vara beredda att ta emot alla kunder när allt återgår till ett normalläge, säger Martin Frennessen, trafikchef för depån i Kristianstad.

Det är 125 personer som får en ny arbetsgivare och det är inte bara uniformen som byts ut. Det nya avtalet innebär också många förändringar som syftar till att utveckla trafiken, förbättra för befintliga kunder och även att attrahera fler kunder.

– Vår bransch digitaliseras precis som många andra branscher. Inledningsvis blir det inga stora förändringar men redan till sommaren kommer bussarna att kopplas upp mot Arrivas digitala lösningar som gör att förare får ett bättre stöd för tidhållning och miljövänlig körning samtidigt som trafiken kan optimeras med färre förseningar och inställda turer, säger Martin Frennessen.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.078