23948sdkhjf

Nytt miljardstöd till branschen

19 februari kom beskedet att regeringen förlänger omställningsstödet med fem miljarder kronor över mars och april – branschen välkomnar, men ifrågasätter den korta tidsrymden.

Beskedet är välkommet för den hårt drabbade transportsektorn. Men varför tilldelas stöd endast för två månader när pandemin och restriktionerna kommer att påverka näringslivet minst fram till sommaren? Läget är fortsatt  allvarligt.

Transportsektorn har nu genomlevt ett år med corona. Flygplanen står på marken och bussar och kollektivtrafik har extrema utmaningar. Därför är det förlängda omställningsstödet välkommet.

Det är viktigt att stöden betalas ut snabbt till företagen som sedan länge går på knäna ekonomiskt. Flyg, bussar, taxi och färjetrafik är mycket hårt drabbade av krisen – nio av tio flygpassagerare saknas fortfarande.

– Det förlängda omställningsstödet är välkommet även om vi gärna hade sett att det sträckte sig fram till i sommar i likhet med stödet för korttidspermittering eftersom krisen pågår. Särskilt persontransportsektorn är utsatt och företagen har mycket små intäkter. Därför måste stöden nå ut snabbt och brett och regeringen behöver säkerställa att inga regelhinder ligger i vägen, säger Marcus Dahlsten, vd Transportföretagen.

Transportföretagen efterfrågar snabba beslut om stöd men även riktade insatser för de allra mest drabbade branscherna som har en lång väg kvar till återhämtning: till exempel stöd för avställda bussar och särskilda satsningar som säkerställer flygets infrastruktur.

– Staten måste ta sitt ansvar för den samhällsviktiga transportsektorn. Utan stöd kommer många företag inte att klara sig och en sådan utveckling riskerar att leda till att den svenska transportsektorn med höga hållbarhetsmål blir omkörd, säger Marcus Dahlsten.

– Över 75 procent av bussföretagen uppger att de har tappat mer än 80 procent i omsättning inom vissa segment under 2020. Omställningsstödet är tillsammans med stödet för korttidspermittering viktigt för att fler företag ska kunna hålla i och hålla ut till dess vi börjar resa igen. Samtidigt räcker de inte till, de generella stöden behöver kompletteras med riktade stöd såsom stöd till avställda turistbussar. Företagen har nu ett år efter Corona krisen inleddes redan sålt av vad man kan sälja, sagt upp medarbetare och gjort de omställningar man kan. Nu kämpar många företag med sin likviditet. Förra veckans regeringsbeslut om att inskränka resandet med buss och tåg i fjärrtrafik ledde till att företag ställde in trafik, bl a fjärrtrafik mellan Stockholm och Dalarna. Och för de företag som kör upphandlad trafik åt landets regioner och kommuner har de riktade stöden till den allmänna kollektivtrafiken enbart riktats till landets regioner – företagen som kör har inte kunnat söka dessa stöd alls, kommenterar Anna Grönlund, branschchef Sveriges Bussföretag.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.062