Munskydd och undvik rusningstrafik – här är de nya restriktionerna
Mot bakgrund av den ökade smittspridningen av covid-19 i Sverige och världen har regringen presenterat ett antal restriktioner som kommer att träda i kraft onsdag 8 december.
Bland annat införs rekommendationer på munskydd i kollektivtrafiken, uppmaning om att undvika kollektivtrafiken när det råder rusningstrafik och trängsel. Regeringen uppmanar också utövare av kollektivtrafiken att bibehålla full turtäthet. Rekommendationer som införs den 8 december gäller både vaccinerade som ovaccinerade personer.
I ett andra steg, om smittspridningen ökar mer, kommer regeringen att införa fler smittskyddsåtgärden, bland annat vaccinbevis för allmänna sammankomster, exempelvis mässor och restauranger där färre än 200 personer samlas.
När människor nu uppmanas att själva ta ansvar för att undvika miljöer med trängsel och att bära munskydd vid trängsel i kollektivtrafiken, samtidigt som de som kör landets bussar uppmanas att bibehålla det trafikutbud för att människor ska kunna resa till arbete, skola och fritidssysselsättningar, kan budskapen för den enskilde resenären upplevas som motstridiga. Landets trafikföretag å sin sida hamnar i en situation där man kan och ska fortsätta köra trafik samtidigt som enskilda resenärer i stigande utsträckning kan komma att kan välja att avstå sina resor, skriver Sveriges Bussföretag i en kommentar.
Under hela pandemin har den svenska kollektivtrafiken bidragit till att samhället fungerat, men det har lett till stora förluster i sektorn. Jämfört med 2019 minskade biljettintäkterna i den svenska kollektivtrafiken med 7,2 miljarder kronor 2020. Förluster som under 2021 kommer växa till 7,3 miljarder kronor enligt Svensk Kollektivtrafiks och SKR:s senaste prognos.
– Mot bakgrund av detta och i ljuset av dagens besked vill vi att regeringen nu tar initiativ till en diskussion med företrädare för regionala kollektivtrafikmyndigheter och trafikföretagen för nya stödåtgärder till landets kollektivtrafik så att vi kan säkerställa en robust kollektivtrafik för framtiden, kommenterar Anna Grönlund, branschchef Sveriges Bussföretag.
För de företag som kör bussar i turist- och beställningstrafik och i kommersiell linjetrafik, som expressbussar, kan regeringens rekommendationer innebära att människor helt avstår att åka på bokade resor. Här uppmanar Sveriges Bussföretag regeringen att snabbt ta initiativ till att nu återinföra de stöd som tidigare funnits, men även se över möjligheten till direkta och riktade stöd till särskilt utsatta branscher inom besöksnäringen. Transportföretagen och Sveriges Bussföretag har tidigare lämnat flera förslag på sådana åtgärder, som riktat stöd till avställda turistbussar och att upphöra med att ta ut skatt på avställda bussar.
– De företag som kör bussarna har redan tömt sina kassor och många överlever inte en ny nedgång utan snabbt insatta stödåtgärder. Samtidigt är många av de företag som idag kör bussar i turist- och beställningstrafik en viktig resurs när tågen står och de är ofta en förutsättning för att idrottsrörelsen, kultursverige samt landets destinationer och besöksmål ska kunna välkomna människor åter i linje med rådande krav för exempelvis vaccinationspass som regeringen redan infört. Vi och våra medlemsföretag har under pandemin hållit i och hållit ut. För att bevara möjligheten till kollektiva resor i framtiden behöver regeringen nu inte bara budgetera för att återinföra stödåtgärder som omställningsstöd – de behöver införas nu. Dagens besked från regeringen innebär inga skarpa restriktioner men ger människor en signal och kan leda till att färre väljer att ta bussen redan i morgon, vilket självklart påverkar företagen direkt. För att vi ska kunna bevara kapacitet i hela den svenska kollektivtrafiken behöver landets bussföretag och andra aktörer i kollektivtrafiken stöd här och nu, säger Anna Grönlund, branschchef Sveriges Bussföretag.