23948sdkhjf

Sveriges Bussföretag om stödpaketet: "Vi vill ha en mer långsiktig lösning"

På måndagseftermiddagen kom beskedet att regeringen föreslår ett åtgärdspaket för att möta de ökade kostnaderna för drivmedel.

Sedan Rysslands invasion av Ukraina för snart tre veckor sedan, och de sanktioner som riktats mot Ryssland, har världsekonomin satts i gungning och priserna på råolja och naturgas stigit kraftigt. Redan förra veckan meddelade finansminister Mikael Damberg (S) att regeringen tittade brett på åtgärder kopplade till bland annat ökade drivmedelskostnader. Nu sänks drivmedelsskatten tillfälligt, vilket regeringen meddelade på en pressträff idag. 

Eftersom det läge vi har är konsekvenser av Rysslands invasion av Ukraina ser vi att vi behöver stötta konsumenter i det akuta skeendet så att vi kan fortsätta ställa om i morgon, säger Mikael Damberg (S), finansminister.

I det korta perspektivet handlar åtgärdspaketet som regeringen föreslagit att regeringen lägger fram en tillfälligt sänkt drivmedelsskatt och en särskild drivmedelskompensation. I det längre perspektivet kommer regeringen gå fram med en större reformering av reseavdraget, pausad reduktionsplikt och pausad BNP-indexering.

Foto: Regeringen

Skattesänkningen på diesel och bensin innebär 1,30 kronor lägre vid pump, något som beräknas träda i kraft 1 juni. Regeringen föreslår också att pausa reduktionsplikten för nästa år, något som innebär att ökningen inte kommer ske vid nästa årsskifte. Hela stödpaketet uppgår till 14 miljarder kronor.

Samtidigt meddelade regeringen att bostadsbidraget höjs för barnfamiljer.

Foto: Regeringen

Res- och Trafikforum har pratat med Anna Grönlund, branschchef för Sveriges Bussföretag om regeringens besked. 

– Det är välkommet att regeringen sänker skatten, men vi vill ha en mer långsiktig lösning. Det är inte så att företagen kommer vara ur krisen inom några månader. Höga kostnader påverkar hela kollektivtrafiken. I den kommersiella trafiken, som turistbuss och expressbuss, tas kostnaden direkt av företag som redan sargats svårt av pandemin och vars bussar fortfarande står stilla i stor utsträckning. I den upphandlade trafiken slår kostnaderna olika beroende på avtalens villkor. Här är det viktigt att offentliga upphandlade följer rekommendationerna från kollektivtrafikens Indexråd. Här vet vi att exempelvis många kommuner som upphandlar skolskjuts enbart har avstämning en gång om året vilket i tider som dessa blir helt missvisande, säger Anna Grönlund, branschchef och vice vd Sveriges Bussföretag och fortsätter:

– Det har kommit som en kris på krisen. Om man vill ha en livskraftig kollektivtrafik måste regeringen och regionerna titta på hur man långsiktigt kan skapa goda villkor för bussföretagen. Bussen står för den största delen av den svenska kollektivtrafiken.

Artikeln är en del av vårt tema om TRAFIK: Intervju.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078