23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på RT-Forum
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Efterlyses: Laddinfrastruktur för bussar i kommersiell trafik

De båda internationella organisationerna IRU och ACEA uppmanar EU i ett gemensamt brev att påskynda implementeringen av infrastruktur för alternativa drivmedel.

Den europeiska fordonsindustrins branschorganisation ACEA och den internationella vägtransportorganisationen IRU har i ett gemensamt brev uppmanat EU att skynda på implementeringen av infrastruktur för alternativa drivmedel, detta meddelas i ett pressmeddelande. 

ACEA och IRU hänvisar till EU-kommissionens förslag AFIR (Alternative Fuel Infrastructure regulation) som publicerades i juli 2021 som en del i EU-kommissionens ”Fit for 55 Package”. Både ACEA och IRU har tidigare kritiserat AFIR för att vara för lamt och menar att EU-kommissionen måste ställa högre krav på sina medlemsländer att tillgodose en tillräcklig infrastruktur för alternativa drivmedel även utanför det så kallade TEN-T-nätet av vägar inom EU. Det innebär att säkerställa att en infrastruktur för alternativa drivmedel också finns tillgänglig för vägtransporter i städer, på regionala vägnät och så vidare, vilket är viktigt för både gods- och persontransporter. 

BREAKING
{{ article.headline }}
0.152