23948sdkhjf

Nu kör Stavangers självkörande buss

Nu trafikerar den 8,3 meter långa självkörande bussen Stavangers stadskärnan.

I flera månader har tester utförts med den självkörande elbussen från turkiska Karson i Stavanger, och är ett samarbete mellan Vy Bus och Kolumbus. I veckan var det premiär för bussen, som under två års tid kommer att trafikera stadskärnan.

– Vi tror att självkörande bussar kan spela en viktig roll i framtidens kollektivtrafik. Vi tänker oss korta rutter på den första och sista delen av en resa, vilket bidrar till att transportera fler passagerare till våra tåg och vanliga bussar. Det kommer att göra det mer attraktivt att resa med kollektivtrafik, vilket är viktigt för att nå våra klimatmål, säger Synne Homble, vice vd för kundupplevelse och innovation på Vy, i en kommentar.

Fakta: Den självkörande bussen
Bussen är helelektrisk och tillverkad av turkiska Karsan.

Den är 8,3 meter lång har 21 sittplatser utöver ståplatser.

Projektet är en del av TrustMe, ett pågående forskningsprojekt inom självkörande bussar.

TrustMe stöds av Forskningsrådet, Sintef är ansvarig projektledare och Vy är ägare till projektet.

Övriga projektmedlemmar är Applied Autonomy, Statens vegvesen, NTNU, USN, Tryg och ITS Norge

I en ranking från konsultföretaget KPMG gjorde över användning av självkörande lösningar, hamnade Norge på en tredje plats, före USA och Tyskland.

Den självkörande bussen kommer att ingå i Kolumbus ordinarie mobilitetserbjudande men som ett komplement, och kommer inte ersätta bussförarna. Vy, som är partner, kommer ansvara för bussen samt trafikflödet.

– På Kolumbus är vi måna om ansvaret för att minska utsläppen av växthusgaser, och letar ständigt efter lösningar som kan bidra till att göra det mer attraktivt att resa med kollektivtrafik. Vi har deltagit i flera pilotprojekt med självkörande bussar, även de allra första, och har sedan 2018 arbetat för att få på plats ett projekt med en större, självkörande buss, säger Odd Aksland, vd på Kolumbus.

Det norska entreprenörsföretaget Applied Autonomy levererar kontrollcenterlösningen för projektet, som används för att övervaka bussen i drift.

Foto: Tore Bjørback Amblie/ Vy

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.095