23948sdkhjf

Framtiden är digital

Katalogen kommer fortsätta att leva kvar, men den digitala marknadsföringen blir allt viktigare. Så kommer du igång!

Som småföretagare kan det vara svårt att hinna med marknadsföring mellan körningar, försäljning, personalfrågor, service av fordon och att bara överleva efter pandemins förlamande grepp på verksamheten. Men vinsterna är många om man lyckas avsätta ett par timmar i veckan åt att bena ut en grundläggande strategi för sin marknadsföring. Mattias Persson driver digitala marknadsföringsbyrån Social Zense till vardags och jobbar som lärare på IHM Business School. Här delar han med sig av sina bästa tips till hur du som småföretagare ska tänka.

Varför måste man jobba med digital marknadsföring?

– Alla bolag, stora som små, måste jobba med det digitala idag, det finns inget alternativ, det är ditåt utvecklingen går. Den stora vinsten med digital marknadsföring, jämfört med print, är att du kan samla in data för att testa, optimera och styra annonseringen. Det är kostnadseffektivt. I print kan du inte förstå vem som ser en annons och vad de gör med den.

Som småföretagare kan man inte ta det där samtalet eller körningen när den väl trillar in, hur ska man tänka för att hinna med?

– Det kan vara svårt att identifiera var man ska lägga sin tid och energi. Börja med att ta fram en grundstrategi för sociala medier och för hur sökord ska hanteras. Hur ofta ska vi publicera inlägg på till exempel Facebook, vilket språk ska vi använda och hur ska bilderna se ut? Ju enklare innehåll desto bättre. Du kan gå till dig själv; stora, dyra reklamproduktioner scrollar du snabbt igenom medan du fastnar för bussföraren som berättar om dagens körning han eller hon gjort nere i Alperna. Det ska vara enkelt och personligt.

Vad ska inlägget innehålla och hur långt bör det vara?

– Det kan räcka med 15 sekunder. Gör ett enkelt manus eller prata fritt och bjud på ett par viktiga saker som man får med sig. Se till att använda plattformarna, på Facebook kan du till exempel göra livesändningar eller event, de är mycket bra för den organiska tillväxten av följare. Du kan till exempel ha ett stående event, ett webbinarium, där du varje onsdag berättar om de kommande resorna i maj till exempel. Det fina är att allt sparas på väggen i Facebook.

Vilka sociala kanaler ska man använda?

– Vi ser att den äldre målgruppen växer på Instagram, man vill följa sina barn och barnbarn och öppnar konto där. De mellan 25 och 34 år hänger på TikTok som också är den billigaste plattformen för marknadsföring. När det gäller Facebook har vi sett en dramatisk förändring de senaste åren, man når i snitt 3–4 procent av följarna rent organiskt, alltså utan annonsering. Men den är fortsatt viktig för att nå ut till alla målgrupper. De flesta har appen och man öppnar den åtminstone någon gång per vecka.

Enkel formel för digital marknadsföring på till exempel Facebook

1. Gör en videoannons som berättar om ditt företags varumärke

2. För dem som tittat på videon, sätt upp en trafikannons som driver till din hemsida

3. För dem som varit inne på ditt företags hemsida, sätt upp en konverteringsannons, alltså med ett rent säljbudskap.

Sajten dit all trafik ska drivas, hur ska man tänka kring den?

– Undvik allt för mycket friktion för kunden. Det innebär att hålla antal knapptryck nere och olika typer av formulär där man ska fylla i sina uppgifter. Det drar ner på konverteringsgraden, alltså viljan till att beställa eller köpa något. Sedan är betalningslösningen oerhört viktig. Se till att man som kund har många alternativ att välja på: Klarna, faktura, kort eller Swish. Det ska vara enkelt. I nästa steg, om man har satt upp relevanta mätpunkter på sin sajt vilket jag stark rekommenderar att man gör innan något annat, så kan du spåra var i flödet kunden gör ett avhopp och rikta en digital annons mot just den användaren. Allt handlar om att samla in data för att sedan kunna träffa rätt användare med rätt typ av budskap vid rätt tillfälle.

Att samla in data låter svårt för någon som inte är bekant med digital marknadsföring. Hur gör man?

– Nummer ett är att klargöra ditt mål med marknadsföringen och sätta en målsättning för det. Är det fler kunder du vill ha? Är det specifika kunder? Är det under en viss tid av året? Hinner man inte själv kan det vara värt att ta in en partner som förstår just dina behov. Det viktigaste är att samla in rätt data som du kan använda i marknadsföringen, annars är det pengar i sjön. Men det kräver en viss långsiktig investering. Samlar du in rätt data på din befintliga målgrupp kan du nå liknande personer som är potentiella kunder.

Tre gyllene regler för den digitala kundresan
1. Kunden lär känna dig/er och er produkt på Sociala Medier (genom bl a organiska inlägg och betald marknadsföring)

2. Kunden söker efter er produkt / varumärke genom betald sök (ex Google och Bing)

3. Allt hänger ihop; ju mer ni investerar på sociala medier för att öka kännedom om er och er produkt, ju mer söker användare efter er och era tjänster vilket leder till ökad konvertering

Artikeln är en del av vårt tema om RES: Intervju.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Företagens egna nyheter
Se alla medlemsnyheter
Mest läst
Senaste nytt
Se senaste nytt
Utvalda artiklar
Utvalda nyheter från förstasidan
Arrival får ny vd igen – kapar personalstyrkan med hälften
Volvos finanschef lämnar omedelbart
REPORTAGE: Högdalsdepån – hjärtat i tunnelbanan
Branschen vill se fler donerade bussar till Ukraina
Striden om Hogia fortsätter
Ny biljettapp förenklar resandet
Andra Nordiska Medier
Entreprenad
Motor-Magasinet
Transportnet

Sänd till en kollega

0.078