23948sdkhjf

Scania rullar ut ny bussgeneration

Scania har rullat ut sin nya bussgeneration och RT-forum var på plats.

Förra veckan presenterade Scania sin nya bussgeneration i Södertälje, som har rullats ut under en tid, och RT-forum var på plats. Att Scania tror på biogasens givna plats bland framtidens drivmedel, det råder ingen tvekan om. Scania är tydliga med att vill ta ett ledarskap i skiftet mot hållbara transporter, och det innebär att kunna erbjuda kunderna den bästa driftsekonomin och att erbjuda skräddarsydda produkter och servicelösningar för olika trafiktyper. För Scanias egen del ska verksamhetens koldioxidutsläpp reduceras med minst 50 procent fram till 2025 och produkterna med 20 procent under samma tid. Bussarna kan levereras med en mängd olika drivlinor anpassade efter kundens önskemål –  biodiesel, FAME, HVO, biogas och givetvis helelektriska.  

Just batterielektriska bussar är en given drivlina för många när det gäller stadstrafik, men när det kommer till förortstrafik och regionaltrafik kommer gasen fortsatt spela en stor roll, både komprimerad och flytande. Detta eftersom infrastrukturen för laddning fortfarande är eftersläpande, och man helt enkelt inte kan vänta på att detta ska falla på plats.

I den nya bussgenerationen, både urban och traveller, har man fokuserat på att utveckla förarplatsen ergonomiskt, bland annat med mer utrymme för knän och förbättrad placering av pedalerna vilket för att föraren inte behöver flytta fötterna lika mycket. Dessutom har man maximerat sikten från förarplatsen genom att sänka linjen för instrumentpanelen.

Redan från september i år krävs så kallad Vulnerable Road User Collision Warning på samtliga nytillverkade fordon i Europa, och från september 2024 på samtliga fordon, även gamla. Därför har Scania satsat stort på implementering av förarstödsystemet Advanced Driver Assistance Systems (ADAS) som omfattar körfältsvakt, kollisionsavvärjning vid körfältsbyte, varning för kollision med oskyddad trafikant, farthållare med aktiv framförhållning, uppmärksamhetsstöd för föraren och avancerad nödbromsning. 

När det kommer till den nya Scania Touring har en ny, modern och ljus passagerarmiljö tagits fram, fortfarande med den karakteristiska Scania-designen med ljusa färger upptill och mörkare färger nedtill som stabil bas. Även guideplatsen har fått ett rymligare mer ergonomiskt utrymme, mer förvaring, USB-laddning och en kyl i instrumentpanelen på 40 liter.

För fullständig produktinformation kring respektive buss, se scania.com.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Företagens egna nyheter
Se alla medlemsnyheter
Mest läst
Senaste nytt
Se senaste nytt
Utvalda artiklar
Utvalda nyheter från förstasidan
Snötåget slutar gå i vinter
Skellefteå buss: "Modiga beslut bakom kraftig ökning av resenärer"
Laddat i Norrland: Första publika stationen
Omfattande bluff mot Skånetrafiken
Krisande fordonstillverkare byter vd
Levererar spänning åt Svealandstrafiken
Andra Nordiska Medier
Entreprenad
Motor-Magasinet
Transportnet

Sänd till en kollega

0.174