23948sdkhjf

Keolis: Unga vill se fler poliser i tunnelbanan

Keolis trygghetsrapport visar på en efterfrågan av trygghetsåtgärden i kollektivtrafiken.

Keolis har släppt sin trygghetsrapport ”Hur ökar vi tryggheten i Stockholms tunnelbana”, som på uppdrag gjorts av Kantar SIFO. Delar av rapporten presenterades på Kollektivtrafikdagen i maj, men nu presenteras rapporten i sin helhet.

Rapporten har undersökt hur ungdomar i åldrarna 12 till 25 upplever tryggheten i tunnelbanan, där över 1 000 ungdomar deltagit i undersökningen. Mer än hälften av ungdomarna i åldrarna 20 – 25 uppger att de minst en gång i veckan åker med tunnelbanan, och rapporten visar att den högst prioriterade trygghetsfrågan är fler poliser i tunnelbanan.

I undersökningen framgår det att det främst är killar, sex av tio, som menar att fler poliser skulle öka tryggheten i tunnelbanan. För tjejer är det fler människor i rörelse som skulle öka den upplevda tryggheten. Vidare framgår det att uppemot en fjärdedel, främst tjejer, ibland undviker tunnelbanan på grund av upplevd otrygghet.

– Att ungdomar rankar fler poliser som den mest prioriterade åtgärden av en rad möjliga trygghetsåtgärder är väldigt intressant sett till den senaste tidens debatt. Resultaten från undersökningen går i linje med vad intervjuade forskare samt poliser som medverkar i rapporten anser, säger Jan Kilström vd på Keolis, i en kommentar.

I undersökningen framgår det också att mer än hälften, 54 procent, vill ha fler övervakningskameror, 19 procent vill ha tätare avgångar och 18 procent menar att bättre renhållning skulle öka tryggheten.

– Även om många redan känner sig trygga i tunnelbanan finns det mer att göra för att ytterligare förstärka tryggheten för resenärerna. Att ungdomarna vill ha fler övervakningskameror i tunnelbanan är ett bra steg, och det finns intressant teknik som kan underlätta implementeringen. I Docklands tunnelbana, i London, testar Keolis till exempel ett nytt system som med hjälp av artificiell intelligens (AI) kan identifiera onormala rörelser och varna kontrollcentret vid avvikelser. Systemet i Docklands har gett positiva resultat och vi kan se att ett liknande system finns på prov på utvalda stationer runt om i Stockholm, säger Jan Kilström.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Företagens egna nyheter
Se alla medlemsnyheter
Mest läst
Senaste nytt
Se senaste nytt
Utvalda artiklar
Utvalda nyheter från förstasidan
Extra: Skellefteå buss delas upp – slutar med regiontrafik
Stororder för Volvo – 48 elbussar till London
Så mycket lägger Scania i sin nya riskkapitalfond
UL tar krafttag mot tågkaos
Snötåget pausar i vinter
Krisande fordonstillverkare byter vd
Andra Nordiska Medier
Entreprenad
Motor-Magasinet
Transportnet

Sänd till en kollega

0.094