23948sdkhjf

Ledare #5 Världens misstajming

Sommaren lider mot sitt slut, vardagslunken är på ingång och runtom i landet stiger valfebern. Som vi har längtat efter vardagslunken! Kan vi äntligen lägga pandemiåren bakom oss, som en kort parentes i historien? Världen har ändock nog med orosmoln på himlen. 2023 spås Sverige gå in i en lågkonjunktur, Rysslands krig mot Ukraina verkar inte gå mot sitt slut än och elpriserna ska stiga i höjden. Men det finns ljuspunkter. Strax innan sommaren fick jag förmånen att intervjua Sofia Malander, vd för Östgötatrafiken sedan fem år. Bolaget har, precis som alla andra, gått igenom ett stålbad de två senaste åren.

Det nya biljettsystemet kom på plats mitt under brinnande pandemi.

2020 var året då man skulle skörda det hårda arbete som lagts ner dessförinnan på bland annat stora trafikförbättringar, ett helt nytt biljettsystem och möjligheten att kunna blippa sitt betalkort. Det nya biljettsystemet kom på plats mitt under brinnande pandemi, och i år kunde man sätta fart på kommunikationen. Östgötatrafiken är innovativa på riktigt och det handlar om att hitta så smidiga lösningar som möjligt. Bilen ska inte förbjudas, utan man måste få till en mix av olika sorts mobilitet. Det kan ge kollektivtrafiken en verklig skjuts framåt, in i framtiden. Intervjun hittar du på sidan 6.

Trevlig läsning!

Artikeln är en del av vårt tema om TRAFIK: Ledare.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Företagens egna nyheter
Se alla medlemsnyheter
Mest läst
Senaste nytt
Se senaste nytt
Utvalda artiklar
Utvalda nyheter från förstasidan
Bergkvarabuss överklagar upphandling
Nästa generation BRT på gång
Ny stororder till Alexander Dennis
Tunga Bussligan: Mercedes Benz toppar
Busstorget 2023: Här är programmet
Dubbelspåriga planer
Andra Nordiska Medier
Entreprenad
Motor-Magasinet
Transportnet

Sänd till en kollega

0.158