23948sdkhjf

Branschens rekryteringsbehov lyftes på möte i EU

Under gårdagen arrangerade den internationella vägtransportorganisationen IRU, ett möte i EU-parlamentet där branschens behov av rekrytering av bussförare lyftes.

Behovet av bussförare är stor i Sverige och många företag upplever svårigheter med rekrytering. Den bilden delas av många i EU och under gårdagens möte som arrangerades av IRU lyftes utmaningarna för att få beslutfattare inom unionen att förstå branschens situation.

Kommissionen har inlett en översyn av EU:s körkortsdirektiv och under mötet pratade Anna Grönlund, branschchef för Sveriges Bussföretag samt vice ordförande i IRU:s passagerarkommitté för buss och taxiföretagen inom IRU, om varför beslutet är brådskande.

– Glädjande var att så många viktiga beslutsfattare tog tillfället i akt att skaffa sig en bild av våra problem när många branschföreträdare fanns på plats och kunde beskriva dagens verklighet. Flera företrädare från såväl EU-kommissionen som EU-parlamentet vittnade också om sektorns stora betydelse, att man vill underlätta rekryteringsmöjligheterna för att få fler i arbete och att man uppmärksammat att det är problem med såväl dagens körkortsregelverk som med utformningen av YKB, kommenterar Anna Grönlund och fortsätter:

– Samtidigt blev jag bekymrad över flera av de frågor och kommentarer jag hörde. Många är övertygade om att minsta lättnader i regelverken automatiskt leder till en sämre trafiksäkerhet, att förare får en sämre arbetsmiljö om dessa förändringar genomförs och att vi snarare behöver rekrytera förare i tredje land för att klara vår trafik. De argumenten känns för mig som fel slutsatser i frågan,

Sveriges Bussföretags båda internationella organisationer IRU och UITP har fattat beslut om att driva frågan om sänkt körkortsålder och slopad 50-km gräns och de båda arbetar också aktivt med att belysa problemen med bussbranschens stora rekryteringsbehov.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.128