23948sdkhjf

Utebliven satsning på infrastruktur oroar

Den nya regeringen är utsedd och 23 nya ministrar kommer att ta plats på Rosenbad inom kort.

Under gårdagen läste Ulf Kristersson (M) upp regeringsförklaringen och presenterade de nya ministrarna.

Stort fokus har lagts på fem områden; kriminalitet, migration, ekonomi, energi och försvaret. Vad gäller energipolitiken betonade den nya stadsministern att målet ändras från "100 procent förnybart till 100 procent fossilfritt", där regeringen avser att bygga ut kärnkraftverken för att bland annat tillgodose den gröna omställningen.

När det kommer till infrastruktursatsningar får området inte något större utrymme i regeringsförklaringen. Ulf Kristersson framhöll behovet av att satsa på järnvägen och det eftersatta underhållet för att underlätta godstrafiken och pendling.

Underhållet av de statliga vägarna lyser dock med sin frånvaro i regeringsförklaringen, något som har fått Transportföretagen att reagera. 

– Jag vill börja med att gratulera Ulf Kristersson och de tillträdande statsråden i den nya regeringen. Sverige har stora transportpolitiska utmaningar. Det är därför mycket positivt att den nya regeringen visar upp en positiv inställning till både företagande och möjligheterna att transportera människor och varor i hela landet. För vår näring är det särskilt välkommet att drivmedelspriserna ska sänkas, att reduktionsplikten görs mer konkurrenskraftig och att en rejäl satsning på elektrifiering ska genomföras, säger Transportföretagens vd Marcus Dahlsten i en första kommentar och fortsätter. 

– Mer bekymmersamt är att det varken i regeringsförklaringen eller Tidöavtalet lyfts satsningar på vägunderhåll. I regeringsförklaringen tog statsminister Ulf Kristersson upp behov av underhållsatsningar på järnvägen, men missade helt att lyfta det bedrövliga skick som stora delar av Sveriges statliga vägnät befinner sig i. Transportföretagen är oroliga över detta utelämnande. Vi förväntar oss mer av den nya regeringen. 

Under regeringsförklaringen berättade Ulf Kristersson att de bland annat kommer att agera för sänkta drivmedelspriser och storsatsa på laddinfrastruktur. Han ville även ge Tullen större befogenheter och ta itu med de diesel- och maskinstölder som har ökat i branschen.

– Sveriges vägunderhållsskuld ökar för varje år, vilket gör att vi både riskerar vår samhällsberedskap liksom konkurrenskraft. En ny regering måste omprioritera och öka satsningarna på infrastruktur. Enligt Transportföretagens analys skulle det behövas minst två miljarder kronor extra per år till vägunderhållet bara för att stoppa ett fortsatt förfall, säger Marcus Dahlsten.  

Här kan du läsa hela regeringsförklaringen.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.11