23948sdkhjf

Bråk: Sekos annons väcker ilska hos MTR

I slutet av november publicerade fackförbundet Seko en annons i Aftonbladet som rört upp känslorna inom MTR.

Annonsen föreställde Kinas ledare Xi Jinping med texten ”Vår högste chef på MTR”.

Det skriver Svenska Dagbladet.

Enligt tidningen står Seko Pendelklubben bakom budskapet och annonsen ska ha finansierats av skadestånd MTR betalat till fackklubben vid tidigare tillfälle.

Annonsen har skapat upprörd stämning, och enligt tidningen kallar MTR Nordics vd Henrik Dahlin det hela för ett ”grovt övertramp” samt att annonsen innehåller lögner och syftar till att smutskasta bolaget.

Mot bakgrund av det har MTR:s chefsjurist kopplats in, vilket Pendelklubben välkomnar och menar att det finns ett mått av ironi i annonsen, skriver tidningen.

– Det är en mycket märklig reaktion av MTR. Vi har yttrandefrihet i Sverige vilket även kan utövas av fackförbund, något som MTR borde vara helt medvetna om, säger Jonas Pettersson, planerings- och kommunikationschef på Seko till Sekotidningen

Till Svenska Dagbladet säger MTR:s presschef:

– Det är dumt om de fortsätter att säga att den kinesiska staten äger MTR, för det är inte sant. De är förstås fria att göra vad de vill men vårt önskemål är att ”snälla sluta med det”, säger Carl Fredrik Johansson, presschef för MTR Nordic.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Företagens egna nyheter
Se alla medlemsnyheter
Mest läst
Senaste nytt
Se senaste nytt
Utvalda artiklar
Utvalda nyheter från förstasidan
Arrival får ny vd igen – kapar personalstyrkan med hälften
Volvos finanschef lämnar omedelbart
REPORTAGE: Högdalsdepån – hjärtat i tunnelbanan
Branschen vill se fler donerade bussar till Ukraina
Striden om Hogia fortsätter
Ny biljettapp förenklar resandet
Andra Nordiska Medier
Entreprenad
Motor-Magasinet
Transportnet

Sänd till en kollega

0.094