23948sdkhjf

Resforum ledare #4: Hela Sverige ska leva

I år var det premiär för tältning vid ”vår” lilla badsjö i Roslagen, vansinnigt populär varma sommardagar men alltid tom runt femtiden när barnfamiljerna packar ihop. Utan nämnvärda faciliteter på plats hade vi inte en tanke på att någon annan skulle dela stället med oss över natten. Men husbilen med registreringsplåten ”D” stod tryggt parkerad när vi rullade in och började installera oss. Efter några försiktiga artighetsfraser utvecklade det sig till en riktigt trevlig kväll vid brasan med det tyska paret och deras lilla bebis. De, kvinnan förskolelärare och mannen IT-ingenjör, reste runt i Norden i ett halvår med sin husbil. Varför? Den svenska naturen och Sveriges hållning till klimat och miljö hade fått dem att välja just Sverige, och Norden, för sin långa resa. Bränslepriserna oroade men möjligheten att få leva enkelt och avskilt, i jämförelse med tättbefolkade Tyskland, övervägde kostnaden.

Det är nu vi behöver rusta för att få tillbaka nivåerna på turisterna och ge de små företagarna som lever på turism chans att överleva.

Kvällen vid brasan med Jakob, Else och lilla Frans blir ett bestående minne hos mig, och gjorde det även tydligt att Sverige har något verkligt unikt bland andra länder i Europa, även bortom Gotlands glittrande stränder eller Ölands milsvida odlingslandskap. Därför är det extra beklämmande att vår nya regering sänkt anslagen till Visit Sweden, vars uppdrag är att just marknadsföra Sverige både inrikes och utomlands. Det är nu vi behöver rusta för att få tillbaka nivåerna på turisterna och ge de små företagarna som lever på turism chans att överleva. Möt Visit Swedens nya vd sedan februari i år Susanne Andersson i vår stora intervju.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Företagens egna nyheter
Se alla medlemsnyheter
Mest läst
Senaste nytt
Se senaste nytt
Utvalda artiklar
Utvalda nyheter från förstasidan
Arrival får ny vd igen – kapar personalstyrkan med hälften
Volvos finanschef lämnar omedelbart
REPORTAGE: Högdalsdepån – hjärtat i tunnelbanan
Branschen vill se fler donerade bussar till Ukraina
Striden om Hogia fortsätter
Ny biljettapp förenklar resandet
Andra Nordiska Medier
Entreprenad
Motor-Magasinet
Transportnet

Sänd till en kollega

0.078