23948sdkhjf

Start för självkörande trafik i Norge

Självkörande och anropsstyrt, nu styr norska Ruter mot framtiden.

Norska Ruter har sedan 2019 genomfört flera pilotprojekt med självkörande fordon i Osloregionen. Nu närmar sig starten av nästa projekt; i år startar Ruter ny, självkörande kollektivtrafik i Groruddalen i Oslo.  

– Vi planerar att driva en flotta på upp till femton fordon. Dessa kommer att verka inom ett begränsat område i Groruddalen, och tjäna detta område som en flexibel beställningstjänst. Bokning av resor kommer att ske via appen, och folk får stor frihet att välja var och när de vill bli hämtade. Om andra personer har bokat resor i samma riktning kan fordonet plocka upp flera kunder under samma resa, förklarar Bernt Reitan Jenssen, vd på Ruter, i ett pressmeddelande.

Fordonen som ska användas i pilotprojektet kommer att vara lika stora som vanliga personbilar och hålla normala körhastigheter på vägarna. Till en början kommer varje fordon att bemannas med en person i förarsätet, men ett mål för projektet är att denna person ska kunna avlägsnas efter ett tag.

Statens vegvesen i Norge, Bymiljöverket i Oslo kommune, Transportekonomisk institut och Cicero är bland parterna som deltar i planeringen. På tekniksidan kommer Ruters forsknings- och utvecklingspartner Holo, tillsammans med det självkörande företaget Mobileye, att leverera fordon och mjukvara för drift på självkörande nivå 4.

– Flottor av delade självkörande fordon kommer att göra det möjligt för människor att njuta av flexibla, personliga resor utan att behöva äga en privat bil. Du beställer fordonet när du behöver det, det körs dit du ska och sedan behöver du inte tänka mer på det förrän du åker hem. Samtidigt kommer samma fordon att trafikera vägarna med andra passagerare, säger Bernt Reitan Jenssen.

Den första fasen är planerad att starta våren 2023, då den första av de nya fordonen anländer till Oslo. Under de följande månaderna ska fordon och teknik anpassas till norska förhållanden och uppfylla omfattande säkerhetskrav. För att genomföra denna förberedelsefas får Ruter ett bidrag från Enova som stöder projektet med 17,5 miljoner norska kronor, ungefär 18,6 miljoner svenska kronor.

Fordonsflottan kommer under förberedelseskedet och rullas successivt ut i provdrift på vägarna, innan trafiken planeras att öppnas för befolkningen tidigast mot slutet av 2023. Projektets driftsfas finansieras med medel från bland annat EU:s Horisont Europa-program. Groruddalsprojektet är ett av tre systerprojekt som ska genomföras samtidigt i olika europeiska städer och Ruter deltar i ett branschgemensamt konsortium bestående av 24 aktörer som ska utbyta lärande och erfarenheter med varandra.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.095