23948sdkhjf

Familjestriden avgjord – Hogias grundare tackar för sig

Den fleråriga tvist som pågått inom programvarubolaget Hogia har till sist avgjorts.

Grundare och huvudägaren till programvarubolaget Hogia, Bert-Inge Hogsved lämnar Hogias styrelse och sin roll som ordförande, det skriver Hogia i ett pressmeddelande.

Familjeföretaget Hogia grundades 1980 i familjen Hogsveds källare i Bohuslän. Stommen i företaget är det dataprogram som Bert-Inge Hogsved själv skapade för drygt 40 år sedan. Företaget har blivit stort, men ändå behållit sin småskalighet genom bildandet av små bolag som verkar självständigt. Kollektivtrafikbolaget är ett de större inom Hogia-gruppen och en stor framgång är det molnbaserade trafikledningssystem som uppdaterar bussarnas position varje sekund. Genom åren har många i Sverige och i Norden valt just Hogias system för kollektivtrafiken.

De senaste åren har en familjetvist pågått inom bolaget och till sist avgjorts i en domstolsprocess. Tvisten rör den stiftelse som makarna Hogsved bildat. Makarna Hogsved är huvudägare i Hogia och äger 70 procent av aktierna, sönerna Johan och Markus Hogsved äger 30 procent. 2020 lämnade sönerna in en stämningsansökan om att Hogia skulle likvideras då ”de anser att deras rättigheter som minoritetsägare inte tillgodosett”, skriver Dagens Industri. Genom bildandet av stiftelsen skulle föräldrarna kunna flytta sina aktier dit och därmed göra aktierna oåtkomliga för sönerna genom arv, skriver Dagens Industri.

13 januari kom domslutet i Uddevalla Tingsrätt. Tvisten avgjordes till Bert-Inge Hogsveds fördel och sönerna döms att betala 2,4 miljoner kronor i advokatkostnader.

Hogias ledning får en del kritik för att brutit regler och lagar som rör bland annat insyn från minoritetsägarna, skriver ST-Tidningen.

En process för att hitta en efterträdare till Bert-Inge Hogsved har inletts.

LÄS MER: Liten blir stor - historien om Hogia.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Företagens egna nyheter
Se alla medlemsnyheter
Mest läst
Senaste nytt
Se senaste nytt
Utvalda artiklar
Utvalda nyheter från förstasidan
Jonas Kempe ska leda Connect Bus Sverige
Elektrifieringen på Irland tar fart – de levererar fordonen
Busskaoset i Gävle: "Det är något extra ordinärt"
Volvo i samhällets tjänst
Volvo Bussar ökade under 2022
Bussföretagen skriker efter personal – EU måste sänka körkortsåldern för bussförare
Andra Nordiska Medier
Entreprenad
Motor-Magasinet
Transportnet

Sänd till en kollega

0.078