23948sdkhjf

Jönköpings Länstrafik avslutar avtal

På grund av bristande kvalitet i utförande säger nu Länstrafiken upp ett av 18 avtal kring serviceresor.

Jönköpings Länstrafik säger upp avtal med Cabonline på grund av bristande kvalitet, det framgår i ett pressmeddelande. 

Länstrafiken har 18 avtal med 14 trafikföretag gällande serviceresor i Jönköpings län. Två av avtalen är upprättade mellan Länstrafiken och Cabonline. I det ena avtalet, som fungerar väl, styr Länstrafiken Cabonlines fordon. I det andra avtalet styrs fordonen istället av Cabonline själva, vilket inte har fungerar med den kvalitet som avtalet föreskriver. Detta avtal sägs nu upp.  Bristerna har bland annat varit en stor oförutsägbarhet kring antalet tillgängliga fordon vid varje enskilt tillfälle, långtgående och återkommande förseningar samt helt uteblivna körningar.

– Vi vet att en del av våra kunder har råkat ut för att deras resor har blivit mycket försenade eller i värsta fall inställda på grund av att Cabonline inte har levererat enligt avtalet, och vi vill inte att det ska hända. Av omsorg om våra kunder använder vi nu möjligheten att säga upp det avtal med Cabonline där företaget självt styr fordonen, säger Anna-Karin Malm, serviceresechef på Länstrafiken.

Uppsägningen av det ena avtalet innebär att det under en period kommer att finnas något färre fordon i drift inom färdtjänst, sjukresor och närtrafik. 

– Våra kunder har inga andra alternativ än att åka med serviceresor. Vi är mycket måna om våra kunder och vi vill att de ska uppleva en förutsägbarhet kring sina resor. För att de ska kunna göra det har vi sagt upp det avtal som i stället skapade oförutsägbarhet. Vi hoppas på förståelse från våra kunder för detta och för att det under en tid finns färre fordon i drift, säger Anna-Karin Malm.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078