23948sdkhjf

Västlänken kan försenas – Trafikverket häver kontrakt med entreprenör

Trafikverket beslutar att häva kontraktet med en av de stora entreprenörerna, AGN Haga, som bygger Västlänken.

Huvudskäl är omfattande förseningar i deletappen Haga, vilket DN tidigare avslöjat.

Samtidigt rapporterar tidningen att bara en av Västlänkens tre stationer kommer att kunna öppna 2026.

Entreprenören AGN har i deletappen under en längre period haft en omfattande och växande försening. Därför väljer Trafikverket att häva kontraktet, skriver Trafikverket.

– När en entreprenör inte klarar av att leverera i enlighet med ingångna avtal är det vår plikt att agera för att värna våra gemensamma skattemedel. Vårt ansvar är att säkerställa ett effektivt, hållbart transportsystem och ställa höga krav på kostnadskontroll, konstaterar Patrick Guné, chef för Trafikverkets verksamhetsområde Stora projekt.

Kontraktet med det italiensk-turisk-norska konsortiet AGN upphör med omedelbar verkan och arbetsplatserna tas över av Trafikverket till dess att en ny entreprenör kan vara på plats.

Trafikverket skriver att nästa steg är att påbörja en ny upphandling av återstående arbete.

Trafikverket säger att dess mål är att fullfölja arbetet med en annan entreprenör, för att minimera påverkan på tid och kostnad.

– Beslutet har föregåtts av en längre och djupgående dialog med AGN, där vi inte kunnat komma fram till en acceptabel lösning avseende produktionstid och sluttid för färdigställande. Därför bedömer vi att en ny upphandling av en eller flera entreprenörer kommer att skapa bättre förutsättningar för leverans av återstående arbeten, säger Bo Larsson, Västlänkens projektchef, i pressmeddelandet.

Fakta Västlänken

Förstudien till Västlänken påbörjades 2001 och byggnationen av länken startade 2018. Trafikverket räknar med att kostnaden för järnvägsbygget kommer att landa på 20 miljarder kronor.

Länken kommer att bli åtta kilometer lång varav sex kilometer kommer att gå i en tunnel under centrala Göteborg. Etappen Haga utgörs av en 1 700 meter lång tunnel.

Tre nya stationer ska byggas vid Korsvägen, Haga och Göteborgs central.

Västra Götalandsregionen har som mål att antalet tågresor per dygn ska tredubblas från 2006 till 2035 med 130 000 resor.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078