23948sdkhjf

EU:s nya körkortsförslag: "Negligerat bussbranschen"

Förslaget till revidering av körkortsdirektivet kan innebära lättnader för lastbilsbranschen, medan körkortsreglerna för bussbranschen kommer fortsätta vara desamma.

I går presenterade EU-kommissionen sitt förslag till revidering av EU:s körkortsdirektiv. Kommissionen skriver att förändringarna kommer att öka säkerheten på vägarna. 

Förslaget innebär att personer fyllda 18 ska få börja köra lastbil, till skillnad från dagens 21 år. 

Utöver det föreslår kommissionen att 17-åringar får börja övningsköra lastbil, förutsatt att en instruktör är med.

EU-kommissionens förslag om att sänka minimiåldern kan bidraga till att lösa den stora bristen på lastbilsförare, men några som lämnas utanför det reviderade regelverket är bussbranschen. För bussförare kommer regelverket fortsätta att se ut som det gör idag, enligt kommissionens nya förslag.

Det har mötts av kritik från bland annat IRU och Sveriges Bussföretag.

– Att EU-kommissionen i sitt förslag till reviderat körkortsdirektiv helt negligerat bussbranschen, och kollektivtrafikens, behov av ändrade regelverk för att kunna möta samhällets behov av säkra, gröna, kollektiva transporter är illa. Förslaget innehåller inget om sänkt bussförarålder eller slopat krav på 50-km gräns för unga bussförare, säger Anna Grönlund, branschchef för Sveriges Bussföretag, i en kommentar och fortsätter:

– Den bussförarbrist som vi nu ser i Sverige och även i majoriteten av EU:s övriga medlemsstater riskerar att förvärras. Människor som behöver kollektivtrafik för att ta sig till arbete, skola och fritidsaktiviteter kommer att drabbas. För att bussen ska kunna fortsätta leda omställningen till en klimatsmart och hållbar transportsektor måste de ungdomar som vill satsa på branschen kunna göra så när de väljer yrke.

Kommissionens förslag kommer nu att tas upp i EU-parlamentet.

– Vi kommer självklart arbeta vidare med frågan och intensifiera våra kontakter med berörda beslutsfattare i Bryssel och här i Sverige när nu detta förslag från EU-kommissionen ska behandlas av EU:s medlemsländer och av EU-parlamentet, fortsätter Anna Grönlund.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.095