23948sdkhjf

Underhållsskulden uppe i 113 miljarder vid 2033

I en rapport har Ramboll Management Consulting på uppdrag av Svenskt Näringsliv undersökt hus underhållsskulden på Sveriges vägar och järnvägar påverkar näringslivet.

Rapporten Hur underhållsskulden på Sveriges vägar och järnvägar påverkar näringslivet framgår det att underhållet har nedprioriteras i decennier som leder till att kapaciteten, trafiksäkerheten och tillgängligheten blir sämre medan skador, förseningar och framkomlighetsbegränsningar bli fler. 

Bland annat har Ramboll beräknat att det eftersatta underhåller kommer att fördubblas mellan 2015 och 2033, från 59 till 113 miljoner kronor, det är det som kallas underhållsskulden.

I rapporten framgår det att under 2023 kommer underhållsskulden på väg och järnväg uppgå till 77,5 miljarder.

Underlaget i rapporten är bland annat intervjuer från åtta företag från olika branscher, tre regioner och tre handelskammare utspridda över landet, tre medarbetare från Trafikverket samt en representant från besöksnäringen. Intervjuerna har resulterat i det analytiska ramverk som beskriver hur näringslivet påverkas och begränsas av underhållsskulden.

Rapporten i sin helhet kan du ta de av här.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Företagens egna nyheter
Se alla medlemsnyheter
Mest läst
Senaste nytt
Se senaste nytt
Utvalda artiklar
Utvalda nyheter från förstasidan
Nu byggs den nya tågdepån i Falköping
Särskild organisation ska lösa tågkaos
Han ska leda Iver
Dieselbussar fortfarande populärast
Nya modellavtalet för bussupphandling mer omfattande
DB fasar ut farligt bekämpningsmedel
Andra Nordiska Medier
Entreprenad
Motor-Magasinet
Transportnet

Sänd till en kollega

0.125